19
جولای

کاربرد سقف وافل در مهندسی

انواع کاربرد سقف های وافل

در طی گذشت زمان، مهندسان متوجه اهمیت فراوان بتن شده و سعی در پیشرفت کیفیت و کاهش مصرف آن داشته اند‌.  دال های سقف ساختمان از محل هایی است که بتن در آن مصرف و استفاده می شود. در این مواقع حجم زیادی از بتن مصرف شده و در هزینه های تمام شده سازه نیز تاثیر بسیاری می گذارد.
یکی از کاربرد های سقف وافل، کاهش مصرف بتن و در نتیجه کاهش هزینه ساخت است. علاوه بر این از دیگر کاربرد های سقف وافل می توان به کاربرد آن در معماری، اجرای تاسیسات، فونداسیون و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. در ادامه، کاربرد های سقف وافل را به اختصار شرح می دهیم.

کاهش مصرف بتن

در اجرای سقف وافل زمانی که از قالب های وافل استفاده می شود، مصرف بتن به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. قالب وافل جایگزین حجم زیادی از بتن های بدون عملکرد می شود و هم چنین از دال بتنی نیز حذف می شود.
از مزایای حذف این بتن های غیر سازه ای، حذف و کاهش هزینه های تهیه، انتقال و اجرای بتن است. هم چنین وزن کلی سازه و وزن مرده سقف کاهش پیدا می کند. این عامل باعث می شود تا ابعاد اعضای سازه ای دیگر مانند ستون ها و تیر ها کاهش پیدا کنند. مزیت مهم دیگر نیز تاثیر مثبت آن در حفظ محیط زیست است . چرا که با کاهش تولید سیمان و فرایند ساخت آن، کربن دی اکسید کم تری در جو رها شده و شاهد گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی کم تری خواهیم بود. به طور کلی در یک سازه پایدار و مطلوب، میزان کم تری از سیمان و بتن استفاده شده است. در نتیجه سقف وافل با به حداقل رساندن بتن ناکار آمد، با محیط زیست بسیار سازگار است.

معماری

از کاربرد دیگر سقف های وافل می توان به تأمین دهانه های مورد نیاز طرح های معماری اشاره کرد. طراحان و معماران به دنبال حداکثر استفاده از فضا هستند و از تمامی امکانات و ابزار های موجود استفاده می کنند تا فضا های کوچک را نیز به فضا هایی وسیع و بزرگ بدل کنند. یکی از المان های دردسر ساز و مزاحم برای معماران ستون ها هستند. برخلاف مهندسان سازه که ستون ها حکم حیاتی یک سازه را برایشان دارند، معماران به دنبال حذف ستون ها هستند.
سقف وافل در این جا به مهندسین و طراحان کمک می کند. سقف وافل با ایجاد عملکرد دو طرفه در سقف و کاهش همزمان وزن مرده ی آن، باعث کاهش تعداد ستون های مورد نیاز می شود. به طور کلی دهانه های وسیع تا ۱۶ متر، بدون نیاز به ستون قابل اجرا می شوند. هم چنین سطح زیرین سقف وافل، با ایجاد سطح مشبکی مانند خود، فضای مناسبی را برای اجرای انواع مختلف طرح های معماری مانند آیینه کاری، گچبری و نورپردازی ایجاد می کند.

اجرای تاسیسات

ایجاد مسیر هایی برای عبور کابل های برق و تلفن وهم چنین لوله های آب و فاضلاب ، در تاسیسات ساختمان از مشکلات بزرگ در اجرای کار است . چرا که مسیر عبور باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که به مقصد برسد ، قابل دیدن نباشد و از اعضای سازه ای ساختمان نیز عبور نکند ‌.
با ایجاد فضای شبکه ای مانند ، سقف وافل موفق شده است تا کانال های تاسیسات را از درون تیرچه های درجا عبور دهد . این کانال ها دیده نمی شوند و از لحاظ سازه ای نیز مشکلی به وجود نخواهند آورد ‌.بیشتر بخوایند : سایبان برقی .جهت تامین مسیر های عبور تاسیسات، قبل از بتن ریزی سقف، مسیر ها را مشخص نموده و در طول مسیر از ابزار هایی جهت قالب بندی استفاده می کنند.

فونداسیون

اجرای فونداسیون بر روی خاک های رسی یا منبسط شده یکی دیگر از کاربرد های دال وافل است. زمانی که خاک های رسی در معرض رطوبت قرار می گیرند، مقدار زیادی آب به خود جذب کرده و متورم می شوند. در این حالت به دلیل افرایش حجمی که پیدا می شود، فشار زیادی را به یک بخش یا کل فونداسیون وارد می کنند‌. سقف های وافل در اینجا به عنوان فونداسیون در کنار افزایش ظرفیت باربری، فضایی مطمئن برای تورم خاک های منبسط شده تامین می کنند‌. در این حالت فضای مشبک دال وافل، افزایش حجم خاک های منبسط شونده را در خود جای می دهد و فشاری به تمام فونداسیون وارد نخواهد شد. هم چنین از مزایای دیگر آن می توان به کاهش هزینه و سرعت بیشتر در عملیات پی ریزی اشاره کرد.

مقاوم سازی در برابر زلزله

سقف وافل سبب سبک شدن سقف شده و با حذف بتن ناکارآمد، ساختمان را در برابر لرزه های زمین لرزه مقاوم می کند. امواج زلزله با توجه به سختی و وزن سازه، جذب سازه می شوند و به همین جهت کاستن از وزن مرده سازه بسیار پر اهمیت است. به طور کلی هر چه وزن یک سازه بیشتر باشد، سازه امواج بیشتری از زلزله را جذب کرده و در نتیجه آسیب بیش تری خواهد دید. اهمیت و کاربرد سقف وافل نیز در کاهش وزن سازه و مقاوم سازی آن در برابر زلزله است.