سقف وافل چیست؟

سقف وافل سازه ای جدید و مدرن می باشد که بیشترین کاربرد آن برای ساخت سقف های مرتفع ( معمولا با ارتفاع بیش از 12 متر) می باشد. سقف وافل به وسیله بتن مسلح ساخته می شود. سقف آن ظاهری شبکه ای و پنجره ای مانند دارد. این سازه همانطور که از نامش پیداست شباهت ظاهری زیادی به نان وافل دارد و دلیل نامگذاری آن نیز به دلیل همین شبهات است.
سقف وافل معمولا در فضاهایی استفاده میشود که وزن زیادی به سقف وارد نشده و معمولا سقف مسطح است. از جمله فرودگاهها، ایستگاههای قطار و مترو، سالن ها، نمایشگاهها و حتی منازل مسکونی…

برای ثبت سفارش و اطلاع از قیمت ها با ما تماس بگیرید:

09129752142
021-86081254

دسترسی سریع

مزایای اجرای سقف وافل  | تاریخچه سقف وافل | حداکثر دهانه سقف وافل | ویژگی های سقف وافل | اصول طراحی | ویژگی قالب های وافل | نمایی از سقفهای وافلمکانیزم قالب بندی | نحوه اجرای سقف وافل | کنترل خیز | هدف از سقف وافل چیست؟ |مزیت قالب‌های وافل شرکت کهن | زیرسازی | مراحل اجرای سقف وافل| قیمت سقف وافل |

سقف وافل

در این پادکست به طور کامل با سقف وافل و کاربردهای آن آشنا می شوید:

مزایای اجرای سقف وافل

سقف وافل مانند تمام پیشرفت های کوچک و بزرگ بشری دارای مزایایی است که باعث جذابیت آن برای سازندگان و متخصصین امر شده است. در زیر به چند نمونه از مهمترین مزایای این نوع سقف اشاره میشود.
• این سقف انعطاف پذیری بالایی دارد و میتوان آن را با بتن، استیل و چوب ساخت. همانطور که احتمالا حدس میزنید، بتن برای ساختمانهایی مناسب است که استحکام زیادی نیاز دارند مانند فرودگاهها و ایستگاههای قطار. استیل و چوب نیز با توجه به سبکی و … برای سقف هایی مناسب هستند که نیاز به استحکام آنچنانی به اندازه بتن ندارد. از جمله گاراژها یا سقف های زینتی
• این نوع سازه برای سقف هایی که در ارتفاع بالا هستند، وسیع هستند و امکان ستون گذاری برای تحمل بار را ندارد بسیار مناسب است.
• تحمل بار در سقف وافل (مشبک) از دیگر شکل‌ها مثلا (یک طرفه) بیشتر است.
• چشم و نوازی و زیبایی وافل نیز از جمله دلایلی است که علاوه بر استحکام آن میتواند شما را به استفاده از آن مجاب کند.
• در برخی مکان ها به علت وجود جمعیت و موارد دیگر، امکان ایجاد لرزش هایی وجود دارد که وافل به علت دو طرفه بودن آرماتور بندی تحمل بالایی در مقابل این لرزش ها دارد
• یه علت مشبک بودن این سقف، مصرف بتن آن بسیار کمتر از سایر سازه ها بوده و بسیار سبکتر از آنهاست بنابراین میتواند یک گزینه بسیار ارزان و مطمئن و مقرون به صرفه باشد.
• این سازه سریع و به سادگی اجرا میشود و امکان نظارت مناسب بر روند ساخت آن نیز وجود دارد.
• برای اینکه بتوانید سیم های برق، تهویه هوا، لوله کشی ها و … را از وافل عبور دهید میتوانید سوراخ هایی در بخش زیرین آن ایجاد کنید و بدون وجود مشکل خاصی از آن استفاده کنید.

تاریخچه سقف وافل

دکتر ابراهیم در سال 1999 تلاش کرد سقف های T شکل را با کمک مدل های ریاضی بهینه سازی کند. او روشی را پیشنهاد داد که بر اساس طراحی دال یک طرفه با تکیه گاه ساده و بر اساس اصول طراحی الاستیک و روش مقاومت نهایی بنا نهاده شده بود.
پس از آن در سال های 2000-2005 دانشمندان مختلفی تلاش کردند تا دال های بتنی را با کمک الگوریتم ژنتیک بهینه سازی کنند.
پس از همه این تلاش ها در سال 2005 فردی به نام پاراساد مدلی بهینه از دال بتنی را تهیه نمود که به شکل وافل بود. پاراساد سعی کرد برای ضخامت دال، فاصله بین تیرچه ها و عرض آنها ابعادی ارائه دهد که از حهت بهینه و مناسب باشند. یکی دیگر از ایده های او، اتصال یکپارچه دال به تیرهای کناری بود.
به طور کلی عرض بهینه برای تیرچه ها را بین ۱۹۱ تا ۳۵۰ میلیمتر و عمق دال بتنی روی آنها را بین بین ۷۵ تا ۱۲۵ میلیمتر در نظر میگیرند.
سقف وافل و نحوه کارکرد آن
وافل در اصل نوعی سیستم سازه ای است که سطح بالایی آن ساده و سطح پایینی آن شبکه ای میباشد، و وجه تسمیه آن هم همین ظاهر وافل مانند لایه زیرین آن میباشد. این سقف به علت سبکی و استحکام بالایی که دارد برای ساختمانهایی با دهانه های بزرگ و مکان هایی که نمیتوان از ستون استفاده کرد مانند پاساژ ها، بیمارستان ها، فرودگاهها و … بسیار مناسب و رایج است.
همانطور که میدانید در بتن های مسلح نیروی کششی توسط آرماتور ها تحمل میشود. برای اینکه وزن سقف کم شود، میلگردهای کششی را حفظ کرده و بتن های زیر تارخنثی حذف میشوند. به همین دلیل، قالب بتن ریزی را مکعب انتخاب میکنند تا شکل وافل را بعد از گیرایی بتن در پایین تار حنثی تامین نمایند

تمامی آرماتورها در این سازه باید مستقیما به تیرها یا ستون ها متصل شوند بنابراین ارتفاع آرماتور گذاری به اندازه عمق سرستون ها و تیرها می باشد. همین میلگرد گذاری دو طرفه، استحکام بالایی دارد و بسیار سبک است به همین دلیل در دهانه های بزرگ، استحکام و مقاومت کافی به دست میدهد
در نهایت میتوان بیان کرد که این سازه، سقف های سبک تر و مستحکم تری را در اختیار طراحان و سازندگان قرار داده است . علاوه بر این ها این نوع سازه از زمان اجرا بسیار ساده تر بوده و پیاده سازی آن با سرعت بیشتری صورت میگیرد. و از نظر اقتصادی نیز در مصرف بتن 30 و در مصرف میلگرد 20 درصد صرفه جویی میکند.

تاریخچه سقف وافل

حداکثر دهانه سقف وافل

سقف های وافل محبوبیت زیادی در صنعت ساختمان سازی به دلیل قابلیت استفاده آن ها در دهانه های بلند، پیدا کرده اند. با توجه به یک طرفه و یا دو طرفه بودن قالب این سقف ها، حداکثر دهانه سقف وافل تعیین می شود. سیستم های بابری با به کاری گیری قالب های وافل متفاوت شده و هم چنین استفاده از آن در تعیین حداکثر دهانه سقف تاثیر گذار است.
علاوه بر استفاده در دهانه های بلند از دیگر مزایای سقف های فال می توان به آسانی در اجرا، کاهش هزینه و نمای اکسپوز اشاره کرد. به دلیل تمامی این ویژگی ها، سقف های وافل مورد توجه فراوان پیمانکاران و مهندسان قرار گرفته اند.
در سیستم اجرایی سقف های وافل، بتن زیرین حذف شده و نیازی به استفاده از میگرد های تقویتی وجود ندارد. در نتیجه بار مرده سقف کاهش یافته و بتن مصرفی حذف می شود. به همین جهت می توان از سقف های وافل در سقف های با دهانه ی بلند استفاده کرد. زمانی که بتن ناکارآمد حذف می شود، از وزن سازه کاسته شده و جهت زیاد شدن سهم آن ها در امواج زلزله، در برابر لرزه مقاوم می شوند. هم چنین از نظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه تر خواهند بود.

حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه

عملکرد و ابزار لازم جهت زیر سازی سقف های وافل یک طرفه مشابه سقف تیرچه بلوک است. در سقف های تیرچه بلوک از تیر های میانی جهت مهار و انتقال باز ضروری سقف استفاده می شود اما در سقف های وافل، تیر های میانی به طور کامل حذف می شوند. به همین جهت دستمزد اجرایی سقف های وافل نسبت به سقف های تیرچه بلوک کاهش می یابد.
با قرار گرفتن قالب های مختلف وافل در کنار یک دیگر، تیرچه هایی با طول های گوناگون شکل می گیرد.این قالب ها در طول 50 سانتی متر و عرض 70-60 سانتی متر، فیلر های 10 سانتی متر و درپوش های 15 سانتی متر، موجود می باشند. با قرار گرفتن این قالب ها در کنار یک دیگر امکان شکل گیری قالب ها با طول مختلف وجود دارد.
سقف های وافل یک طرفه عملکرد یک طرفه داشته و در دهانه های کوتاه استفاده می شوند و حداکثر دهانه سقف وافل یک طرفه 8 تا 9 متر توصیه می شود.

حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه

 

در سقف های وافل دو طرفه از قالب های مربع شکل استفاده می شود و به همین جهت این سقف ها عملکردی دو طرفه دارند. در سقف های دو طرفه، بار سقف از چهار طرف به ستون ها انتقال می یابد. قالب های وافل دو طرفه مربعی، در ابعاد 60-80-86 و 90 موجود می باشد. در این سقف ها تیرچه ها به صورت عمود بوده و به عنوان تکیه گاه استفاده نمی شوند. به همین علت بار وارد شده به چهار طرف ستون منتقل می شود.
سقف های وافل دو طرفه، در برابر خم شدن مقاوم است به همین جهت می توانند در دهانه های بلند تری نسبت به حالت یک طرفه اجرا شوند. از لحاظ فنی حداکثر دهانه این سقف ها 12 متر و در موارد و شرایط خاص تا 16 متر قابل اجرا است. در شرایط خاص ضخامت سقف ها افزایش یافته و یا سقف دارای تیر های آویز دار می شود. اما به طور کلی اجرای این سقف در دهانه های بسیار بلند توصیه نمی شود.یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف های وافل با توجه به پلان ساختمان، نقشه و طراحی انتخاب می شود اما به طور کلی در دهانه های بلند از سقف های وافل دو طرفه استفاده می شود.

حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفهویژگی ها

1. نیازی به قالب بندی متفاوت برای تیرها نیست
2. ضخامت کمی دارد که معمولا کمتر از 100 میلیمتر و بین 85-100 است. ولی ضخامت دال بتنی 3 تا6 برابر این مقدار است یعنی مقداری بین 300-600 میلیمتر
3. فاصله بین آرماتورها معمولا 600-1500 میلیمتر است.
4. این سازه دهانه ای تا 16 متر را نیز ساپورت میکند.
5. رفتار این سقف در برابر خزش نسبت به دال های معمولی بهتر و مناسب تر است.
6. سطح زیرین آن ظاهر مناسبی دارد بنابراین میتواند به عنصر نمایان، مورد استفاده قرار گیرد
7. میلگرد گذاری های دو طرفه، مقدار زیادی از حرکت بار زنده را خنثی میکند.

اصول طراحی

مسلما به عنوان یک عنصر سازه ایی دارای اصول طراحی منحصر به فرد خود می باشد که می توان در آیین نامه های معتبر از جمله انجمن بتن آمریکا (ACI)، تمام جزیئات مربوط به آن را مطالعه کرد. اما در اینجا قصد داریم بعضی از اصول اساسی آنرا به اختصار بررسی نماییم.
1. اندازه قالب ها طوری باید انتخاب شود که در هر دهانه، در هر دو جهت حداقل سه قالب قرار بگیرد.
2. ابعاد دهانه باید طوری باشد که نسبت بعد بزرگتر به کوچکتر بیشتر از 2 برابر نباشد.
3. بار زنده را باید در طراحی به صورت یک نواخت در نظر گرفت. و میزان آن نیز بیش ار 2 برابر بار مرده نباشد.
4. نسبت سختی تیرهای عمود برهم بین 0.2 تا 0.5 باشد زیرا این نوع دال را باید دو طرفه در نظر گرفت.
5. میزان خروج از محوریت هر ستون نسبت به ستون های مجاورش در یک محور از ۱۰% طول آن دهانه در راستای همان محور تجاوز ننماید.
6. نسبت دهانه مجاور در یک راستا نمی بایست بیش از ۱/۳ باشد.
آماده سازی سقف وافل
در ابتدا با اجزای ـن آشنا شده و سپس نحوه آماده سازی آن را بر خواهیم شمرد.
1. قالب وافل
2. ساپورت افقی یا شمع
3. اتصال مخصوص پروفیل های افقی
4. اتصلات قالب ها

5. پروفیل های مخصوص شاسی کشی افقی
6. میلگرد
در ابتدا لازم است مرحله ای به نام شمع بندی انجام شود. در این مرحله محل مناسب ساپورت های عمودی مشخص شده و سپس به وسیله اتصالات به یکدیگر متصل میشوند. اگر دیوار های برشی در سازه وجود داشته باشد. از قالبی استفاده میشود تا بتوان اتصالات مناسب بین دیافگرام سقف و دیوار را برقرار کرد. پس از آن ساپورت های افقی را از به وسیله اتصالات خاصی به یکدیگر وصل میکنیم که این ساپورتهای عمودی و افقی در کنار هم، سیستم بابر ثقلی را به جهت تحمل وزن بتن مسلح تازه تا رسیدن آن به گیرایی مناسب، تشکیل می دهد.
پس از آن شاسی افقی نیز نصب میشود و سپس قالب های مخصوص سقف وافل بر روی این ساختار وافل مانند قرار میگیرند. سپس با بست های مخصوص به شاسی زیرین وصل میشوند. در این مرحله درستی تمامی اتصالات درون سازه بررسی میشود و زمانی که صحت آنها تایید شد، میلگرد گذاری دو طرفه انجام میشود.
آخرین مرحله شامل عملیات بتن ریزی در فواصل بین قالب ها است که این کار تا ارتفاع خاصی انجام میشود که این ارتفاع در نقشه های پروژه از قبل مشخص شده است.
در نهایت زمانی که بتن ما به مقاومت و استحکام مورد نظر برسد، میتوان شمع بندی، شاسی افقی و قالب ها را جمع آوری کرد. پس از این مرحله شکل نهایی سقف که یک حالت مشبک و توخالی و وافل مانند دارد مشخص میشود.
لازم به ذکر است که این مشبک ها توسط تیرچه های بتنی به نام Ribs نمایان میشوند که در فواصل بین قالب ها تشکیل میشوند.
این نکته را فراموش نکنید که قالب های وافل ابعاد مختلفی دارند. و با توجه به شرایط و الزامات طراحی باید سایز آنها را انتخاب کنید. ولی هر چقدر که دهانه بزرگتر باشد، تعداد قالب های بیشتری لازم است که به مقاومت مورد نظر برسد.

ویژگی قالب های سقف وافل

جنس قالب های وافل از پلاستیک کامپوزیت است و بسیار سبک هستند . این سبکی باعث شده به سادگی توسط کارگران و نیروی انسانی حمل شوند. علاوه بر این با تغییر نحوه مونتاژ آنها میتوان سقف را به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا نمود.
نوع پلاستیکی که در این قالب ها استفاده شده، باعث شده که هنگام جدا سازی از بتن نیازی به چرب کردن آنها نباشد. علاوه بر این به سادگی جدا میشوند که همین امر باعث میشود که آسیب نبینند و بتوان مجدد از آنها استفاده کرد.
آخرین ویژگی مهم آنها تجدیدپذیری و قابلیت بازیافت آنها میباشد که پس از پایان یافتن عمر آنها و زمانی که تبدیل به زباله میشوند میتوان آنها را بازیافت کرد تا آسیب کمتری به محیط زیست برسد.

ویژگی قالب های سقف وافل

  • از این نوع سقف ها میتوان در سازه های اسکلت فلزی نیز بهره برد و میتوان گفت با توجه به معایب زیاد سقف های عرشه فولادی می توان امتیاز بیشتری به سقف وافل داد.
  • از آنجایی که مقاومت کششی بتن توسط آرماتورها تامین میشود، در محل هایی که محل تبرچه ها می باشد بتن بصورت کامل وجود دارد و آن ناحیه را پر می کند و سایر نواحی که عملاً بتن تحت کشش یا فشار نمی باشد بعبارتی زیر تار خنثی، اقدام به حذف بتن آن ناحیه میکنیم که بعبارتی وزن دال را کاهش داده باشیم که ابن موضوع با قراردادن قالب وافل در سقف وافل ایجاد میشود.

نمایی از سقفهای وافل

نمونه سقف وافل اجرا شده توسط کهن دک

  • آتش سوزی و هزینه های نسبتاً زیاد جهت عایق نمودن آن در برابر آتش
  • لرزش زیاد و هزینه های بالاسری جهت تامین تیرهای تودلی و بحث کنترل برش آن در سر ستون ها

با توجه به ماهیت سبکی  در این نوع سقف نیازی به میلگردهای تقویتی زیاد و اتصال آنها به تیرها نمیباشد، بنابراین میتواند از زمان اجرای کمتری نیز برخوردار باشد، همچنین به لطف این سقف خبری از تیرها با آویز زیاد نمی باشد.

مکانیزم قالب بندی

مکانیزم قالب بندی این نوع دال قابلمه ای است که بدلیل توخالی بودن آن باعث می شود وزن کمتری نسبت به سایر سقف ها داشته باشد. این نوع دال برای پوشاندن دهانه های وسیع بدلیل عمکرد دو طرف ای آن و وجود تکیه گاه در 4 طرف خود مناسب است. در آیین نامه بتن ایران فصل دالها در مورد این نوع دال بتنی توضیحاتی در مورد خصوصیات و نحوه اجرا ارائه شده است. در سقف وافل (یکطرفه و دو طرفه) برای کم کردن بار مرده سقف در آن حفره هایی ایجاد میگردد. که البته علاوه بر کاهش وزن سقف میتواند به زیبایی زیر سقف نیز کمک نماید. در انتهای ستونها و اطراف دیوارهای برشی بمنظور کنترل برش پانچ و در بعضی موارد در انتها و در امتداد تیرها نیز توپر میگردد.

نحوه اجرا

در سقف وافل دوطرفه از آنجا که باربری سقف دوطرفه می باشد، برای اجرا زیر سقف در قسمت حفره های مربعی قالب هایی قرار میدهند. پس از بتن ریزی روی سقف و گرفتن بتن قالب ها باز میگردند. بتن ریزی میتواند یکپارچه بدون نیاز به استفاده از هرگونه روان کننده در مقایسه با دیگر روش های دال مجوف همچون یوبوت و کوبیاکس اشاره نموددر سقف های یوبوت و کوبیاکس در صورت روان نبودن بتن، بتن به بخش زیرین آن ها نفوذ نکرده و موجب کرمو شدن سطح زیرین دال می شود.

کنترل خیز

در سقف هاى بتنی نیاز به كنترل خیز کوتاه مدت و بلند مدت و ترك ها مورد توجه می باشد که این کنترل و الزام ما را مجاب به استفاده از دهانه های کوتاه میکند. حال اینکه اگر سقف هاى بتنی به ويژه دال ها را به نحوى طراحی نمود كه علاوه بر تأمين ضوابط كنترلى، در دهانه هاى بزرگ نيز بتوانیم از آن استفاده کنیمهمچنين در مقايسه با دال هاى مشابه از وزن كمترى برخوردار باشد، مى توان به شيوه جديدى در روش اجراى دال‌هاى بتن مسلح دست يافت. هزینه تمام شده اجرا سازه با سیستم سقف وافل بین20 تا 25 درصد از سیستمهای کوبیاکس و یوبوت ارزانتر تمام میشود. نمای بسیار زیبایی از زیر سقف برای بهره بردار ایجاد نموده که عموماً نیازی به اجرای سقفهای کاذب نیست. در کاربری هایی چون پارکینگ های طبقاتی، مراکز اداری و تجاری و تفریحی میتواند از لحاظ ظاهری می توان تغییر بسزایی در نوع فضای داخلی ساختمان ایجاد نموده و به جذابیت فضای معماری بیفزاید.

هدف از سقف وافل:

سقف وافل نسبت به دال تخت معادل آن، دارای صلبیت بیشتر، و همچنین وزن سبک تری می باشد. سرعت ساخت سازه برای سقف وافل نسبت به دال معمولی بیشتراست. از نظر اقتصادی کم هزینه تراست. از 30٪ بتن کمتر و همچنین 20٪ آرماتور كمتر نسبت به دال توپر که البته شامل یوبوت نیز می شودستفاده میشود. تغییر شکل کمتری در سقف وافل نسبت به سایر سقف ها داریم. از اتمام و استحکام خوبی برخوردار است. ضخامت سقف به نسبت سایر سقف ها کمتر می باشد، دارای عملکرد بهتری در برابر لرزش می باشد، در مقابل آتش نیز عملکر خوب و قابل قبولی دارد.

چرا باید سقف خود را وافل کنیم

مزایای وافل

قالب وافل که اخیراً پا به عرصه صنعت ساختمان نهاده به خوبی رشد قابل توجهی نموده که مرهون مزایای آن می باشد.این سقف را نوعی سقف دال به شمار آورد که برای زیرسازی آن به‌جای قالب‌های مسطح که دال تخت قرار می‌دهند.از قالب‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها قالب‌ قابلمه‌ای شکل یا قالب‌های توخالی یا قالب های مستطیلی می‌گویند، استفاده میشود.که این فرم قالب ها را بعد از بتن‌ریزی از سقف خارج میکنند و باعث تشکیل تیرچه‌های متعامدی میشود.به این نوع سقف‌ها، سقف مجوف شبکه‌ای یا قابلمه‌ای یا وافل می‌گویند.

مزیت قالب‌های وافل شرکت کهن دک نسبت به دیگر شرکت ها

از آنجا که شرکت کهن دک یک شرکت مهندسی با سابقه بالا در امر اجرای سقف های وافل بوده

به مرور با مشاهده ایرادات محصولات خود و سایرین رفته رفته آن ایرادات را رفع نموده همچنین با بکارگیری تکنولوژی روز در ساخت و تزریق پلاستیک و نیز با استفاده از مشاوره با شرکت های فعال  و پیشرو در سطح دنیا در زمینه تولید قالب وافل  محصولات تولیدی فعلی کهن دک را میتوان بهینه ترین محصولات بازار ایران دانست.

  • بر خلاف برخی شرکت های رقیب قالب های کهن دک به قالب جداگانه برای بستن تیرهای زیر تیرچه‌های میانی نیازی ندارند و مستقیماً بر روی قوطی مینشینند.
  • ابعاد بهینه و مربع قالب که باعث ایجاد یک دال کامل دوطرفه با دهانه بیشتر را ایجاد می‌نماید.
  • بدلیل قرارگرفتن قالب ها داخل هم فضای کمی برای انبار کردن قالب ها نیاز است
  • نمای اکسپوز اشکال زیر سقف و مزیت حذف نازک‌کاری در مشاعات و پارکینگ با استفاده از این مدل
  • امکان عبور لوله‌های تأسیساتی از داخل تیرچه‌های بتنی قبل از عملیات بتن‌ریزی در قالب‌های وافل.

مزیت قالب‌های وافل شرکت کهن دک نسبت به دیگر شرکت ها

زیرسازی سقف وافل:

در اجرای سقف  باید گفت که زیرسازی سقف‌های وافل تقریباً شبیه به سقف‌های تیرچه‌بلوک  می باشد

می‌توان با لوازم معمولی که در کارگاه‌های ساختمانی وجود دارد از قبیل:

-چوب و چهار تراش

-قوطی فلزی

-لوله داربست

-لوازم مشابه دیگر برای زیرسازی آن استفاده نمود.

عبور تاسیسات سقف وافل

با توجه به ماهیت توخالی سقف و شکل مجوف بودن آن  میتوان از فضای توخالی ایجاد شده در زیر سقف بهره برد و با رعایت مفاد آیین نامه ای اقدام به عبورتأسیسات از زیر سقف‌ها نمود. این امر بدلیل عدم نیاز به کفسازی منجر به  سبک شدن بار مرده میشود. همچنین این موضوع افزایش ارتفاع مفید و تعمیرات راحت تأسیسات در زمان بهره‌برداری نیز تأثیر می‌گذارد.

نمای زیر

نمای زیر سقف کاملاً اکسپوز هست و می‌توان از این نما در سقف پارکینگ‌ها و مشاعات، بدون نیاز به نازک‌کاری استفاده کرد.

استفاده از سقف وافل

۱ . علاوه بر پایداری مناسبی که دارد ظاهر زیبایی دارد.

از این رو برای ساخت امکان عمومی نظیر: فرودگاه ها، بیمارستان ها، معابد و … استفاده می شوند.

۲ . ظرفیت باربری بیشتری نسبت به سایر سیستم ها دارد

۳ . پایداری سازه ای مطلوب و ظاهر زیبایی دارد.

از این رو برای ساخت فرودگاه ها، بیمارستان ها، معابد و … استفاده می شوند.

4 .  در سقف وافل به دلیل داشتن آرماتور در هر دو طرف دال، کنترل لرزش به خوبی صورت میگرد.

که این موضوع در مراکز جمعیتی که لرزش ناشی از عبور و مرور افراد است میتواند بسیار کمک کننده باشد.

7  . بدلیل ماهیت وافل حجم بتن و فولادی مصرفی بسیار کمتر از سایر سیستم ها است.

8 . تاسیسات را میتوان در سقف های وافل به راحتی عبور داد.

9 . در این سقف  بر خلاف سقف یوبوت و کوبیاکس بتن ریزی یکپارچه بدون استفاده از هرگونه روان کننده انجام میگیرد.

مراحل اجرا

  • برای زیرسازی سقف‌های وافل مشابه سقف مرسوم تیرچه و بلوک و مطابق با آیین‌نامه ۹۴ هست.
  • به کمک اسکافولد یا جک ها  زیرسازی مناسب با پروفیل‌های چوبی و ترجیحاً فلزی یا مصالح مشابه انجام می‌شود.
  • اگر ارتفاع طبقات زیاد داربست یا سازه‌های قابل مونتاژ اجرا می‌شوند.
  • سپس قالب‌های وافل، روی آن‌ها چیده شده  و حداقل میلگردهای محاسبات تیرچه داخل قالب‌ها نصب می‌گردد
  • از آنجا که تیرچه ها بصورت درجا اجرا میشوند در اکثر موارد نیاز به هرگونه جوشکاری نیست.
  • در قالب‌های وافل بدلیل متعامد بودن تیرچه ها دیگر نیاز به استفاده از تیرچه دوبل نیست
  • که این امر باعث سبک‌سازی و کاهش هزینه‌ها می‌گردد.
  • درمرحله بعد اقدلم به  نصب میلگردهای حرارتی کلاف شماره ۶ و یا شبکه میلگرد پیش‌ساخته شماره ۶ نموده.
  • البته با یستی توجه داشت که  قرار دادن اسپیسر روی قالب وافل بدلیل جدا نمودن میلگرد
  • حراراتی از قالب بسیار مهم می باشد. سقفف آماده بتن‌ریزی است.

طراحی این نوع بلوک‌ها را ﺑﺎ ﻣﺰاﯾﺎی فوق‌العاده ﻓﻨﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی را در بازار با توجه به سایر بلوک‌های موجود در بازار انجام می دهد. نکته دیگر این است که اﯾﻦ دال‌ها در ﻣﺒﺤﺚ نهم ﻣﻘﺮرات ﻣﻠﯽ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺑﺎ ﻋﻨﻮان دال‌های ﻣﺸـﺒﮏ ﻣﻌﺮﻓﯽ گشته است؛ این‌که این ﺿﻮاﺑﻂ ﻃﺮاﺣﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﮑﻞ ﻣﺘﻌﺎﻣﺪ است..

صفر تا صد مراحل اجرای سقف وافل

از مراحل بسیار مهم و حساس در اجرای یک سازه ، مرحله اجرای سقف است. چرا که در صورت اجرای آن بدون رعایت موارد فنی و بدون دقت در کار ، موجب حادثه و ضرر اقتصادی فراوان می شود . اجرای سقف وافل یک روش اجرایی نوین است و به همین جهت بیش تر از روش های دیگر نیازمند دقت نظر ، تخصص و مهارت است .
در ادامه به شش مرحله ی اجرای سقف وافل می پردازیم و هر مرحله را به اختصار شرح می دهیم:

۱ ) مرحله شمع بندی یا اسکفولد

در اکثر اجرای سقف ها ، اولین مرحله به عملیات شمع بندی اختصاص دارد . برای سقف های تا ارتفاع ۳ الی ۳.۵ متر ، شمع بندی مناسب است ولی اگر بیش از این ارتفاع باشد ، برای پوشش سطح زیر سقف باید از اسکفولد یا جک بلند استفاده شود ‌.قبل از توضیح مرحله ی بعدی باید گفت که مرحله‌ی تخته بندی در اجرای سقف وافل حذف می شود و یک مرحله کار به جلو می افتد . این اولین مزیتی است که اجرای سقف وافل نسبت به دیگر روش های اجرای سقف مجوف مثل کوبیاکس یا یوبوت دارد . در اجرای سقف وافل نیازی به تخته بندی زیر سقف نیست و خود قالب ها نگهدارنده ی بتن های تازه هستند . در صورتی که در قالب های مجوف ، قالب درون سقف قرار می گیرد و به عملیات تخته بندی نیاز می شود . در این روش پروژه ی شما به هزینه ی بالا تر و زمان بیشتری احتیاج دارد .

۲ ) مرحله قوطی کشی یا شاسی کشی

قوطی ابزاری است فلزی و با بسته شدن بر روی شمع نقش تکیه گاه را برای قالب های وافل ایجاد می کند . قوطی کشی به دو روش صورت می گیرد . در روش اول قوطی ها به گونه ای قرار می گیرند که دو لبه دو ردیف قالب وافل بر روی یک قوطی قرار بگیرد . این روش با وجود سادگی کار و هزینه های کم اقتصادی ، ایمنی کم تری دارد . در روش دوم یک قوطی به ازای هر ردیف قالب گذاشته می شود و لبه هر ردیف قالب به یک قوطی تکیه داده می شود ‌ . این روش هزینه کم ، ایمنی و اطمینان مناسب و خوبی دارد اما به زمان اجرای بیشتری احتیاج دارد .

مرحله قوطی کشی یا شاسی کشی

۳ ) قالب گذاری

قالب گذاری با توجه به این که از کدام روش قوطی کشی استفاده شده است ، به دو روش اجرا می شود . در روش اول که اکثر پیمانکاران از این روش استفاده می کنند پس از جایگذاری قالب ها مابین قوطی ها ، از میلگرد های U شکل برای اتصال دو قالب مجاور به هم دیگر استفاده می شود ‌ . در این روش میلگرد زیادی استفاده می شود و علاوه بر این که از دقت و ایمنی خوبی برخوردار نیست ، زمان زیادی را هم برای انجام کار نیاز دارد . از معایب دیگر آن نیز میتوان به احتمال نشت شیره بتن از لابه لای قالب ها و از جا در آمدن آن ها هنگام وزش باد شدید اشاره کرد .
روش دوم ، استفاده از قالب وافل قفل دار است ‌‌ . در این روش برای هر قالب بسته هایی تعبیه شده است که پس از جایگذاری قالب ها ، به راحتی می توان قالب های مجاور را به یک دیگر قفل کرد . این روش علاوه بر کاهش هزینه و صرفه جویی در زمان ، کیفیت اجرای سقف را افزایش داده و احتمال نشت شیره بتن تازه از بین قالب ها را به صفر می رساند . هم چنین در این روش امنیت جانی کارگران تامین می شود و با اطمینان و اعتماد بیش تری می توان از روش اجرایی قوطی به شکل مشترک استفاده کرد .
تفاوت اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در این مرحله است . در اجرای سقف وافل یک طرفه پیش از اجرا ، قالب ها مونتاژ و سپس در محل خود قرار می گیرند .

۴ ) مرحله آرماتور بندی

در این مرحله آرماتور بندی با نقشه طراحی سقف وافل اجرا می شود . آرماتور های کششی مابین قالب ها ، با فاصله و تعداد مشخص و معین گذاشته می شوند و آرماتور های حرارتی نیز با رعایت فاصله از قالب ، به شکل مش گسترده بر روی قالب ها تنیده می شوند .

۵ ) مرحله بتن ریزی

بازدید چشمی از تمام سطوح نگه دارنده سقف قبل از بتن ریزی ضروری و لازم است تا از نشت بتن اطمینان حاصل شود . در این مرحله بتن تازه مطابق با مشخصات طرح پروژه به محل اجرا آورده شده و به صورت یک پارچه بر روی سقف ریخته می شود ‌‌.
به طور معمول و بر خلاف بتن ریزی سقف های کوبیاکس و یا یوبوت ، به دلیل فضای بتن ریزی کاملا باز و قابل دسترس ، در بتن ریزی این سقف ها نیازی به ویبراسیون نیست . در سقف های کوبیاکس یا یوبوت فضای زیرین قالب ها به راحتی قابل دسترس بتن تازه نیست و بتن تازه با ویبراسیون به سمت این فضاها هدایت می شود .

۶ ) مرحله باز کردن قالب ها

در مرحله ی پایانی اجرای این سقف ها، پس از سخت شدن بتن سقف و رسیدن آن به مقاومت نهایی خود ، قالب های وافل را باز می کنند ‌ . می توان پس از پاکسازی قالب های وافل در محل دیگری نیز از آن ها استفاده کرد .

پیمانکار سقف وافل

شرکت کهن دک تولید کننده انواع سقفهای وافل در سراسر کشور می باشد. همچنین این شرکت دارای نمایندگی های در اقصی نقاط کشور همچنین کشور عراق است که برای انجام پروژه های کوچک و بزرگ می توان از پیمانکاران این شرکت استفاده نمود.

قیمت سقف وافل

قیمت قالب های وافل نسبت به سقف های دیگر مقرون به صرفه تر می باشد. میزان بتنی که در آن مصرف می شود را کاهش داده است. همین امر باعث کاهش یافتن قیمت آن می شود. این کاهش میزان بتن هزینه و قیمت سقف های وافل را به میزان قابل توجهی کم کرده است. همچنین به دلیل کم مصرف کردن مصالح ساختمانی نسبت به سایر سقف ها محبوب شده است. قیمت سقفهای وافل نیز در اثر این امر کاهش می یابد.

 

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

پنج × سه =

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما
error: