17
جولای

تفاوت سقف وافل و سقف پیش تنیده

 

سقف های وافل و سقف های پیش تنیده در سقف هایی که به دهانه های بزرگ تری احتیاج دارند به کار می روند. حداکثر دهانه قابل اجرا در هر کدام از این دو نوع سقف متفاوت است. هم چنین هر دوی این سقف ها در طراحی و اجرای خود با توجه به پروژه اجرایی شان، تفاوت هایی دارند. از سقف دال پیش تنیده در کشورهای بسیار پیشرفته استفاده می شود. حدود یک دهه است که از این سقف ها برای ساختمان سازی و پروژه های مختلف در ایران نیز استفاده می شود. سقف وافل هم به دلیل مقاومت و محبوبیت بالا در پروژه های بزرگ کاربرد دارد.
در ادامه به مقایسه سقف پیش تنیده و سقف وافل از لحاظ اقتصادی و فنی می پردازیم. هم چنین برای مقایسه سقف های وافل و سقف های پیش تنیده عوامل متفاوتی چون هزینه ها ، حداکثر طول دهانه ، سرعت در اجرا ، ضخامت سقف و نحوه اجرای سقف کاذب باید بررسی شوند .

1- هزینه

هزینه های اجرای سقف وافل و سقف پیش تنیده با توجه به آنالیز های مختلف اجرای کار مثل اندازه ی دهانه ها و … متفاوت است و باید پروژه بررسی شده و با مقایسه اقتصادی آن ها یکی از این سقف ها را انتخاب کرد . اما به طور معمول قیمت اجرای سقف وافل کم تر از سقف پیش تنیده می باشد.

2- حداکثر طول دهانه

حداکثر طول دهانه برای اجرا در سقف وافل، حدود ۱۵ متر است و در سقف های پیش تنیده حداکثری وجود نداشته و به صورت نامحدود است .

3- سرعت اجرا

سرعت اجرای هر دو سقف واقل و پیش تنیده از عوامل بسیار مهم و اثر گذار است. سقف های پیش تنیده نیازمند تهیه ابزار پیشرفته مثل کابل و جک های مخصوص هستند و اجرای آن ها کاملا تخصصی انجام می گیرد. علاوه بر این موارد، اجرای آن ها بسیار حساس است و نیازمند دقت بالایی است. در مقابل، سقف وافل علاوه بر سرعت اجرای بالا نیاز به کارگر تخصصی و ابزار پیشرفته ندارد. در این سقف از میلگرد و بتن معمولی استفاده می شود و برای هر مکان و کشوری قابل اجرا است. باید گفت عامل سرعت اجرا برای سقف های وافل یک مزیت به شمار می رود.

4- ضخامت سقف

ضخامت سقف های پیش تنیده بسیار کم و در سقف های وافل زیاد است. به همین جهت این سقف ها در برابر زلزله مقاوت های متفاوتی دارند. وزن سازه با توجه به ضخامت پایین سقف ، کاهش پیدا می کند. به همین جهت از سقف های پیش تنیده به جهت مقاومت بالاتر در مکان های عمومی مانند کتاب خانه ها، دانشگاه ها و … استفاده می شود.

 

5- نحوه اجرای سقف کاذب

از سقف های کاذب در معماری داخلی بسیار استفاده می شود. سقف های وافل برای اجرا برخلاف سقف های پیش تنیده به این سقف ها احتیاج دارند.
از مزیت سقف های کاذب می توان به استفاده از آن ها جهت عایق شدن و جلوگیری از اتلاف دمای ساختمان اشاره کرد . ساختمان هایی که از سقف های کاذب در آن ها استفاده شده است ، نورپردازی های ویژه ای را برایشان طراحی می کنند . به جهت همین دکوراسیون ویژه نیز ، بسیاری از افراد تمایل بیشتری برای استفاده از آن ها دارند . به طور کلی استفاده از سقف وافل بسیار مرسوم تر از سقف های پیش تنیده است . به طوری که در ساختمان های متعارف حتی ساختمان های مسکونی از سقف های واقل و در مکان های خاص از سقف های پیش تنیده استفاده می شود ‌.
کابل های ویژه و خاصی که در سقف های پیش تنیده استفاده می شوند نیازمند بهره مندی از استاندارد های لازم هستند تا بتوانند خاصیت کشسانی خود را حفظ کنند . در سقف وافل اما همان طور که گفته شد تنها نیاز به میلگرد و بتن معمولی است .
در سقف های پیش تنیده باید بر روی کابل های سقف ، تست کشش انجام بگیرد تا در بلند مدت دچار هیچ گونه خزشی نگردد . اگر این آزمایش ها صورت نگیرد نمی توان از کابل ها استفاده کرد . بنابر این انتخاب آن ها نیازمند دقت و توجه بالایی است .