11
مارس

انواع تیرچه و کاربرد آنها

انواع تیرچه و کاربرد آن

همانطور که به خوبی مطلع هستید انواع تیرچه و کاربرد آن تأثیر بسیار خاص و منحصر به فردی در صنعت ساخت و ساز به جا گذاشته‌اند و به خوبی نیز از این موضوع مطلع هستید که امروزه صنعت ساخت و ساز مانند سایر صنایع مختلف دیگر با پیشرفت و تکنولوژی خاص خود همراه بوده و از این طریق موفق شده‌اند تا سرعت بسیار چشمگیری را به این صنعت ببخشند، به این صورت که امروزه بدون در نظر گرفتن ارتفاع ساختمان‌ها برای ساخت دقیق آن اقدام می‌کنند، چرا که محصولات جدید و مقاومی همچون تیرچه از این قابلیت برخوردارند تا استقامت ساختمان را تا حد چشمگیری افزایش دهند و نسبت به گذشته عملکرد بیشتری داشته باشند. با در نظر گرفتن تمامی موارد بیان شده لازم می‌دانیم تا در رابطه با انواع تیرچه و کاربرد آن آن مطالبی را برای شما بیان کنیم، پس دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

منظور از تیرچه چیست؟

تیرچه یک عضو پیش ساخته می‌باشد و آن را به صورت افقی بین ستون‌های ساختمان دیوار‌ها یا تیر‌های ساختمان قرار می‌دهند و هنگام ترکیب با سایر تیرچه‌های دیگر از این قابلیت برخوردار است که سقف یا کف را در مقابل نیرو‌های زنده و مرده به طور راحت پشتیبانی کند. به طور کلی باید بیان کنیم که تیرچه یک شکل از تیر است که فواصل نسبتاً کوتاه را پوشش خواهد داد.

به طور کلی تیرچه‌ها را در یک سری موازی روی تیر یا دیوار‌های باربر قرار داده و با استفاده از تکیه‌گاه‌های فلزی به آن‌ها متصل خواهند شد. در انتهای تیرچه‌ها یکسری شیار قرار گرفته که با عناصر تحمل‌کننده وزن هم سطح شده تا از این طریق بتوانند افقی صاف را فراهم نماید.

انواع تیرچه و کاربرد آن به چه صورت است؟

تا این قسمت برای شما بیان کردیم که تیرچه به عنوان کدام عنصر از ساختمان‌سازی به حساب می‌آید اما احتیاج از علاوه بر اینکه معنای کلیه تیرچه را بدانید باید با انواع مختلف آن و کاربرد‌های مربوطه نیز آشنایی لازم را پیدا نمایید به طور کلی و می‌توان انواع تیرچه و کاربرد آن را به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد.

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی یا تیرچه بلوک به عنوان یکی از انواع مختلف تیرچه‌ها در نظر گرفته شده که ساختار کلی آن با میلگرد و بتن بوده و به صورت پیش ساخته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای ساخت و تولید این نوع از تیرچه‌ها از یک آرماتور فولادی در بال بالایی، دو آرماتور در بال پایینی و چند آرماتور به صورت‌های مختلف دیگر استفاده خواهد شد.

کاربرد تیرچه بتنی

از تیرچه بتنی معمولاً برای پوشش سقف‌های اسکلت آجری، فلزی، بتن آرمه و در سایر ساختمان‌هایی که بتن آن دچار کشش شده از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. لازم به ذکر است این نکته را نیز بیان کنیم که تیرچه بتنی با توجه به استحکام و مقاومت فوق‌العاده بالایی که در مقابل نیروی کششی دارد از این قابلیت برخوردار است تا در اکثر مواقع یک پاسخ مناسب برای رفع نیاز صنعت پر جنب و جوش ساختمان‌سازی باشد.

توجه داشته باشید که تیرچه بتنی نیز شامل دو نوع مختلف تیرچه سرپایی و تیرچه از پیش تنیده می‌باشد.

تیرچه فلزی

نام دیگر تیرچه فلزی همان تیرچه کرومیت می‌باشد که به عنوان نوع دیگری از تیرچه‌ها در نظر گرفته شده و برای ساخت و تولید آن نیز از ورق فولادی و نبشی استفاده می‌کنند. برخلاف تیرچه بتنی برای ساخت این نوع تیرچه از ورق فولادی به جای دو میلگرد و بتن در بال پایینی استفاده خواهد شد. اگر از نزدیک این نوع از تیرچه‌ها را دیده باشید به خوبی متوجه این موضوع شده‌اید که از نظر ساختاری به سه قسمت مختلف تحتانی، میانی و فوقانی تقسیم خواهد شد.

کاربرد تیرچه فلزی

در رابطه با کاربرد این نوع تیرچه باید بیان کنیم با در نظر گرفتن ساختار با کیفیتی که دارد از استقامت فوق‌العاده بالایی نیز برخوردار می‌باشد، پس با توجه به همین موضوع نیز این امکان فراهم شده تا جهت ساخت سقف‌های تیرچه کرومیت و تمام قسمت‌های مختلف ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند از این تیرچه استفاده کنند.

تیرچه سفالی

تیرچه سفالی یا همان تیر فندوله دار در نگاه اول تفاوت زیادی با تیرچه خرپایی ندارد، اما این در صورتی است که یک سری تفاوت‌های اساسی میان این دو موجود است. برای ساخت تیرچه سفالی میلگرد‌ها را در داخل قالب سفالی قرار داده و پس از بتن‌ریزی را انجام می‌دهند. باید بیان کنیم که استفاده از تیرچه سفالی در میان افراد و مهندسان عمران بسیار توصیه می‌شود، چرا که برای ساخت آن از سفال استفاده می‌شود و طبیعی است که از وزن کمتری نیز برخوردار باشد و از طرف دیگر نیز دارای قیمت کمتری نیز می‌باشد، اما با توجه به انواع مختلف و جدیدی که امروزه داخل بازار وجود دارد استفاده از آن ممنوع شده چرا که نمی‌توان اطمینان صددرصدی از کیفیت آن داشته باشند.

کاربرد تیرچه سفالی

تیرچه سفالی نیز مانند تیرچه بلوک در سقف استفاده خواهد شد، اما در این میان یک تفاوت نیز وجود دارد و آن هم این است که تیرچه سفالی فقط می‌تواند نقش تیر‌های فرعی را به اجرا بگذارد.

تیرچه صنعتی و کاربرد

تیرچه صنعتی نیز به عنوان یکی از انواع مختلف تیرچه‌هایی است که می‌توان در رابطه با آن گفت از ساختار متفاوتی نیز نسبت به سایر انواع نام برده شده برخوردار می‌باشد، چرا که برای تولید، خرپایی آن توسط جوشکاری نقطه‌ای تولید خواهد شد و در رابطه با کاربرد آن نیز باید بیان کنیم، با توجه به استحکام بالا، کیفیت و… که به دنبال دارد می‌تواند تا حد چشمگیری استقامت سازه را افزایش دهد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحضه کردید در رابطه با انواع تیرچه و کاربرد آن مطالبی را در اختیار شما قرار دادیم و در پایان نیز باید بیان کنیم که ساخت و ساز از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار می‌باشد و شما در صورت انجام هرگونه کوتاهی در خرید مصالح نامرغوب ممکن است در آن لحظه یا سال‌ها بعد دچار مشکل شوید، پس با در نظر گرفتن این موضوع پیشنهاد می‌دهیم در هر شرایطی بهترین نوع مصالح را برای ساختمان‌سازی در نظر بگیرید که این موضوع شامل انواع تیرچه و کاربرد آن نیز می‌شود، پس در هنگام خرید در وهله اول به مکان شناخته شده و مناسب مراجعه فرمایید و از مرغوب بودن آن نیز اطمینان لازم را حاصل کنید.