20
ژانویه

مزیت های استفاده از سقف وافل در صنعت ساختمان

سقف ها یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزای  ساختمان ها بوده که وظیفه تحمل نیروها، بارهای مرده و زنده ی وارد شده و در نهایت انتقال آن ها به ستون، دیوارها و تیر های باربر را بر عهده دارند.

سقف های وافل یکی از بهترین نوع سقف ها بوده که به دلیل سیستم متفاوت و مزیت های فراوان، با استقبال زیاد مهندسین و سازندگان رو به رو شده است. این سقف ها که به آن سقف های مجوف نیز گفته می شود از انواع سقف های بتنی می باشند که علاوه بر ظاهری شکیل، دارای مزایای اقتصادی و فنی بسیاری هستند. در ادامه با مزیت های استفاده از سقف های وافل در مقایسه با سایر سقف ها در صنعت ساختمان سازی آشنا خواهیم شد.

 

کاهش مقدار میلگرد مصرفی و حجم بتن ریزی

سقف های دیگری همچون سقف کوبیاکس، بابل دک، یوبوت، پیش تنیده و تیردال در صنعت ساختمان سازی وجود دارد که وزن مرده ی سقف وافل از تمام آن ها کمتر می باشد که این سبکی سبب می شود تا مصرف بتن و میلگرد در سقف های وافل بسیار کاهش پیدا کند. به این ترتیب هزینه ی تمام شده اسکلت در این سیستم تا 40 درصد کاهش پیدا می کند. به همین دلیل سقف وافل برای سازندگان از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

همچنین به دلیل کمتر بودن وزن مرده سقف وافل، ابعاد المان های سازه ای مانند ستون ها، تیرها و ضخامت فونداسیون و دیوار های برشی کاهش می یابد.

در سقف های وافل برخلاف سایر سقف ها، ریختن بتن در یک مرحله انجام می شود و به همین دلیل سبب کاهش قیمت تمام شده پروژه می شود.

اجرای آسان و عدم نیاز به نیروی کار متخصص

کارفرمایان به دلیل سهولت اجرای سقف های وافل می توانند از اکیپ های سنتی آرماتوربندی جهت اجرای اسکلت استفاده کنند. برای اجرای این سقف نیازی به اکیپ های متخصص نبوده و با آموزش و نظارت بر اکیپ های سنتی می توان اجرای پروژه را با هزینه ای پایین تر به اتمام رساند.

کاهش هزینه های آرماتوربندی و قالب بندی

در اجرای سقف های وافل، قالب ها با سرعتی بالا و به شکل مدولار در کنار یکدیگر بر روی زیرسازی سقف چیده می شوند. سپس به صورت یکجا آرماتوربندی سقف انجام می گیرد.

کاهش هزینه اجرای تاسیسات با توجه به حذف تیر های میانی

هزینه ی اجرای تاسیسات به دلیل وجود تیر های میانی و مزاحمت آن ها برای عبور تاسیسات، در سقف های سنتی افزایش می یابد. همچنین سبب ضخامت سقف ها و کاهش ارتفاع مفید آن خواهد شد که موجب آسیب های سازه ای زیادی به تیر ها می شود.

در سقف های وافل اما تیر های میانی حذف شده و اجرای تاسیسات راحت تر خواهد بود. هم چنین اتصال و مسیر انتقال تاسیسات بدون مزاحمت بوده و آسیبی به تیر ها وارد نخواهد شد.

حذف بلوک و تیرچه های پیش ساخته شده

در سیستم اجرایی سقف های وافل، قالب های وافل جایگزین انواع بلوک های سیمانی یا پلی استایرن شده و به جهت غیرماندگار بودن این قابل می توان آن را از سقف خارج کرده و در پروژه های دیگر به دفعات مورد استفاده قرار داد. همچنین تیرچه های متعامد به صورت درجا آرماتوربندی و بتن ریزی شده و درنتیجه نیازی به  تیرچه ی پیش ساخته و یا تیرچه ی دوبل نخواهد بود.

کاهش تعداد ستون ها و طراحی دهانه های بلند

یکی از الزامات و باید های جدید در صنعت ساختمان سازی و معماری، ایجاد فضای بزرگ بدون ستون می باشد. با استفاده از سقف های وافل می توان محدودیت هایی در ستون گذاری ایجاد کرد و امکان ایجاد دهانه های بزرک را نیز برای مهندسین فراهم نمود.

بتن های ناکارآمد به دلیل وجود حفره های منظم در سقف وافل از طریق کارگذاری قالب های وافل، حذف شده و سبب کاهش وزن مرده ی سقف و حفظ ممان اینرسی سقف می شود. همچنین به دلیل سختی خمشی سقف های وافل، می توان آن ها را در دهانه های بزرگ تر و کنسول های بلندتر پوشش داد.

به طور کلی ایجاد دهانه های بلند و کاهش تعداد ستون ها علاوه بر کاهش حجم مصالح مصرفی و ایجاد مساحت مفید در ساختمان از منظر اقتصادی نیز بسیار به صرفه خواهد بود.

حذف تیر های میانی و دست یافتن به سقف تخت بدون آویز

یکی از ویژگی های برتری که مورد استقبال فراوان مهندسین و معماران طراح قرار دارد، داشتن سقف سازه ای تخت و بدون آویز میانی می باشد. به دلیل یکپارچگی و سختی بالای سقف های وافل و همچنین عملکرد دو طرفه ی آن ها در باربری، دیگر نیاز به تعبیه تیر های میانی جهت عملکرد تکیه گاهی سقف نخواهد بود. بنابر این با انتخاب سیستم لرزه بر مناسب می توان تمامی تیر های میانی را از سازه حذف نمود. در نتیجه شاهد یک سقف تخت و بدون آویز خواهیم بود. تمامی این موارد باعث شده تا معماران در طراحی های فضا های داخلی آزادی عمل بیشتری داشته و در نتیجه هزینه های ساخت را کاهش دهند.

امکان افزایش تعداد پارکینگ ها با کاهش تعداد ستون ها

تامین فضا و پارکینگ یکی از مشکلات اصلی معماران و مهندسین می باشد که دلیل محدودیت دهانه و تعداد بالای ستون های مورد نیاز قابل به رفع آن نخواهند بود. با استفاده از سقف های وافل می توان ستون های مزاحم را حذف کرده و با بازنگری در ستون گذاری و در نتیجه چیدمان مجدد پارکینگ ها بدون محدودیت ستون گذاری، حداکثر تعداد پارکینگ را تامین نمود.

 

اگر بدنبال اجاره قالب وافل هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اجاره قالب وافل