11
مارس

انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها

آیا انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها را می‌شناسید؟

سقف، دیوار، کف و موارد دیگر از جمله بخش‌هایی هستند که در ساخت یک ساختمان به کار گرفته می‌شوند. روش‌های مختلفی برای ساخت هر یک از این بخش‌ها به کار گرفته می‌شود. می‌توان گفت که این روش‌ها تأثیر به سزایی در استحکام بنا ایفا می‌کنند.

همانطور که گفتیم سقف یکی از بخش‌هایی است که در ساخت ساختمان کاربرد دارد. سقف دارای انواع مختلفی است. هر یک از این انواع دارای ویژگی‌های مختلفی بوده و به شیوه‌های مختلف نیز پیاده‌سازی می‌شوند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سقف در ساختمان و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها بپردازیم. در صورتی که به این بحث علاقه دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها

سقف یکی از بخش‌های مهم در هر ساختمان به شمار می‌رود. روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی سقف به کار گرفته می‌شود. انواع مختلفی از سقف نیز وجود دارد که هر یک از نحوه اجرا، مصالح و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردارند. با شناخت انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها، می توانید بهترین نوع آن را انتخاب کرده و ایمنی سازه خود را دو چندان کنید.

در این قسمت قصد داریم تا انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم.

نوعی از سقف، دال بتنی نام دارد. این نوع از سقف بسیار مستحکم بوده و از وزن بسیار بالایی نیز برخوردار است. سقف دال بتنی در ساختمان‌هایی که بسیار حائز اهمیت هستند همچون نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سقف یوبوت نوع دیگری از سقف محسوب می‌شود. سقف یوبوت در دسته سقف دال بتنی قرار گرفته است. تنها تفاوت سقف یوبوت و دال بتنی در مقدار و جهت قرار‌گیری آماتور‌ها می‌باشد. سقف یوبوت از حساسیت بسیار بالایی در برابر شکستگی و خردشدگی برخوردار می‌باشد و لازم است که نهایت دقت در هنگام اجرا به کار گرفته شود.

سقف تیرچه بلوک نیز نام نوع دیگری از سقف است. این نوع از سقف در سازه‌هایی که دارای اسکلت فلزی، بتنی و یا آجری هستند، کاربرد دارد. سقف تیرچه بلوک از نظر اقتصادی به صرفه هستند. این سقف دارای وزن کمی است اما از مقاومت کافی در برابر نیرو‌های افقی برخوردار است.

سقف تیرچه کرومیت نیز نوع دیگری از سقف به شمار می‌رود. این سقف از وزن بسیار کمتری در مقایسه با تیرچه بلوک برخوردار است. این نوع از سقف از انسجام بالا و صلبیت خوبی برخوردار است. می‌توان گفت که سقف تیرچه کرومیت با سرعت بسیار بالایی قابل اجرا است.

سقف طاق ضربی نوع دیگری از سقف است که امروزه به دلیل مقاومت پایین در مقابل زلزله کنار گذاشته شده است.

سقف کاذب نوع دیگری از سقف محسوب می‌شود که علاوه بر سبک بودن از مقاومت حرارتی و رطوبتی بسیار بالایی برخوردار می‌شود. از مزایای سقف کاذب می‌توان سرعت و راحتی در پیاده‌سازی و همچنین ایمنی بالا اشاره کرد.

وافل که به نام دال دو طرفه نیز معروف است، نوع دیگری از سقف محسوب می‌شود. یکی از مزیت‌های این سقف هزینه اجرای پایین آن می‌باشد. سقف وافل معمولاً در بیمارستان‌ها و پارکینگ‌های مسقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف عرشه فولادی نام نوع دیگری از سقف است. این سقف از وزن کمی برخوردار بوده و به سرعت نیز اجرا می‌شود. سقف عرشه فولادی اکثرا در صنایع ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

سقف کامپوزیت نوع دیگری از سقف است که بیشتر در سازه‌هایی که دارای اسکلت فلزی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سقف‌های کامپوزیتی نیز نوع دیگری از سقف هستند که از بتن و فلز در ساخت آن استفاده می‌شود.

سقف روفیکس نوع دیگری از سقف است که از مقاومت خوبی در مقابل بارهاری فرعی برخوردار می‌باشد. از دیگر مزایای سقف روفیکس می‌توان به سرعت اجرای بالا اشاره کرد.

سقف تیردال نوعی از سقف است که در اسکلت‌های بتنی کار برد دارد.

سقف پیش تنیده نیز جدیدترین نوع از سقف محسوب می‌شود. هزینه اجرای این نوع از سقف بالا است. یکی از مزیت‌های سقف پیش تنیده این است که مصرف مصالح را کاهش داده و بدین ترتیب سازه‌ای با حداقل وزن را ارائه می‌دهد.

سقف کوبیاکس نیز قدمتی بسیار طولانی در صنعت ساختمان‌سازی در ایران دارد. از مزایای سقف کوپیاکس می‌توان به مقاومت بالا در برابر زلزله و بلایای طبیعی و کاهش هزینه اجرای تأسیسات اشاره کرد. از معایب این نوع از سقف نیز این است که استفاده از از آن در پروژه‌های کوچک خالی از منفعت بوده و مقرون به صرفه نخواهد بود.

 

نحوه محافظت از سقف ساختمان

سقف یک پوشش مناسب است که از نفوذ تابش خورشید، بارش باران و برف به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. از دیگر مزیت‌های سقف می‌توان به یکپارچه کردن ساختمان و هماهنگی تیر با ستون اشاره کرد. حال که با انواع سقف در ساختمان و ویژگی هر یک از آن‌ها آشنا شدیم، بهتر است با نحوه محافظت از سقف ساختمان نیز آشنا شویم.

برای محافظت از سقف، لازم است که دو بار در سال بررسی شود. این کار بهتر است اوایل بهار و اوایل پاییز انجام شود. با بررسی سقف، از سالم و مقاوم بودن این بخش مهم از ساختمان در مقابل بارش باران و برف در طول فصل زمستان مطمئن خواهید شد.

از تمیز بودن سقف مطمئن شوید. هر چیزی که بر روی سقف قرار گرفته باشد هر چند کوچک و ناچیز باشد باید برداشته و سقف کاملاً تمیز شود.

در صورت وجود هر گونه رطوبت سریعاً نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید، زیرا باعث آسیب و صدمه به سقف خواهد شد.

 

پرکاربرد‌ترین نوع سقف کدام است و چگونه اجرا می‌شود؟

بعد از شناخت انواع سقف در ساختمان و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها می‌توان گفت که سقف تیرچه بلوک یکی از پرکاربردترین انواع سقف در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد.

در سقف تیرچه بلوک، تیرچه همان تیر فرعی در نظر گرفته می‌شود و بلوک به منظور پر کردن فاصله بین تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اجرای سقف تیرچه بلوک، از بلوک‌های نوع بتنی، فومی و یا سفالی استفاده می‌شود. همچنین تیرچه نوع بتنی و یا فومی در این نوع سقف به کار گرفته می‌شود.

استفاده از تیرچه بلوک در سازه‌هایی که دارای اسکلت فولادی، آجری و یا بتنی هستند بیشتر است.