11
مارس

آشنایی با ستون فلزی و انواع آن

آشنایی با ستون فلزی و انواع آن می‌تواند این امکان را برای شما فراهم سازد تا در زمان مراجعه برای خرید بتوانید بهترین نوع آن را فراهم کنید. همانطور که به خوبی مطلع هستید برای ساختن یک ساختمان باید از سازه‌ها و اجزای مختلفی استفاده شود و با در نظر گرفتن همین موضوع، اولین و مهمترین اولویت استاندارد بودن تمامی اجزای به کار گرفته شده جهت بالا بردن ایمنی بنا می‌باشد. یکی از اصلی‌ترین اجزای به کار گرفته شده برای هر یک از سازه‌ها که نقش فوق‌العاده مهم و کلیدی جهت افزایش ایمنی آن به دنبال دارد، ستون‌ها هستند که برای ساخت و تولید آن‌ها از مصالح مختلفی نیز استفاده می‌شود. یکی از انواع مختلف ستون‌ها، ستون فلزی است که از کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز برخوردار می‌باشد. در ادامه قصد داریم جهت آشنایی با ستون فلزی و انواع آن مطالب کامل‌تری را در اختیار شما قرار دهیم، پس دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه ما را همراهی کنید

منظور از ستون فلزی چیست؟

همانطور که گفته شد ستون فلزی به عنوان یکی از مهم‌ترین و حائز اهمیت‌ترین قسمت‌های هر ساختمان محسوب می‌شود که در طول تاریخ‌های مختلف برای ساختن هر نوع سازه‌ای از آن به شدت استفاده شده است. یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده این بخش از ساختمان و از اهمیت بالایی برخوردار باشد و ایمنی و استحکام مربوط به آن است.

یک نکته کاملاً مهم و جالبی که در رابطه با هر یک از آن‌ها وجود دارد این است که تمامی ستون‌های موجود به نوعی فلزی هستند، چرا که در صورت عدم وجود یک بخش فلزی در این سازه ممکن است درصد ریزش بنا افزایش پیدا کند.

به همین دلیل نیز جهت ساخت ستون‌های مختلف از اجزای فلزی همانند میلگرد، تیر آهن و… استفاده خواهد شد. در حالت کلی برای ساخت ستون‌ها مواد مختلفی به کار گرفته می‌شود، اما در هر صورت ساختار ستون‌های فلزی در مقابل سایرین از انعطاف بیشتر و قوی‌تری برخوردار است.

آشنایی با ستون فلزی و انواع آن

به طور کلی ستون‌های فلزی با توجه به انواع مختلفی که دارند در سه گروه مختلف قرار می‌گیرند که شامل سطح مقطع، اندازه و نسبت لاغری و نوع بارگذاری می‌باشد که در ادامه سعی می‌کنیم برای شما موارد لازم در این باره را بیان کنیم.

انواع مختلف ستون‌های فلزی در گروه سطح مقطع

این گروه شامل موارد زیر می‌شود که عبارتند از:

ستون فلزی چهارگوش

این نوع از ستون‌ها با توجه به اجرای ساده و طراحی متفاوتی که به دنبال دارند در اکثر ساخت و ساز‌ها استفاده می‌شوند و از محبوبیت خاصی نیز برخوردار هستند. به طور کلی سعی می‌شود از این نوع ستون‌ها در برخی ساختمان‌های چهارگوش، انبار و سوله‌ها استفاده کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که جهت اجرای این نوع از ستون‌ها لازم است طرح اولیه موجود در نقشه اسکلت فلزی با توجه به اندازه‌ها محاسبه شود چرا که در صورت بی‌توجهی به این موضوع ممکن است امنیت کلی سازه با خطر جدی روبه‌رو شود.

ستون فلزی دایره‌ای

این ستون‌ها مقاومت خمشی بالاترین نسبت به نوع قبل به دنبال دارند و دلیل آن نیز به خاطر استفاده بیش از چهار میلگرد طولی در داخل ستون می‌باشد. برای ساخت ستون فلزی دایره‌ای معمولاً از قوطی و پروفیل آن هم با اندازه و ضخامت‌های کاملاً متفاوت استفاده خواهد شد و بیشترین کاربرد آن‌ها برای بالا بردن زیبای ساختمان و حذف لبه‌ها است.

ستون فلزی L شکل

این نوع از ستون‌های فلزی نیز شباهت زیادی به نوع فلزی چهارگوش داشته و این نوع از ستون‌ها با توجه به مقاومت فوق‌العاده بالای آن‌ها یک گزینه کاربردی و مناسب جهت ساخت سازه‌ها و سایر ساختمان‌های سنگین است. طراحان ساختمان سعی می‌کنند از این مدل ستون فلزی در گوشه‌های دیوار‌های مرزی استفاده نمایند.

ستون فلزی T شکل

مانند ستون فلزی چهارگوش، برای طراحی آن نیز از تیرآهن، میلگرد و نبشی آن هم در ابعاد و اندازه‌های مختلف استفاده شده است، اما دارای کاربرد متفاوتی با ستون فلزی چهارگوش می‌باشد، چرا که این نوع از ستون‌های فلزی بیشتر در مواردی همچون ساخت پل و سازه‌های مشابه کاربرد دارد.

ستون فلزی V شکل

در رابطه با این ستون فلزی باید بیان کنیم جهت طراحی و اجرا با سایر ستون‌های فلزی متفاوت هستند و با در نظر گرفتن این موضوع نیز استفاده کمتری از آن صورت می‌گیرد و همچنین در برخی مکان‌های خاص و ویژه استفاده خواهد شد و برای ساخت آن باید یک تیر آهن را با ایجاد یک نوع برش مثلثی خم کنند و به شکل V در آورند و پس از پشت سر گذاشتن این مرحله نیز با استفاده از یک سری روش‌های خاص آن را ارتقا داده تا بتواند از این طریق کاملاً ثابت و محکم بایستد.

ستون فلزی ۶ ضلعی

برای طراحی و اجرای این نوع از ستون‌های فلزی باید مهارت و دقت فوق‌العاده بالایی به کار گرفته شود و با در نظر گرفتن این موضوع نیز هزینه آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. از ستون فلزی شش ضلعی در برخی مکان‌های خاص همانند سالن‌های همایش یا کنفرانس استفاده خواهد شد.

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید ودر مورد آشنایی با ستون فلزی و انواع آن اشاره کردیم و در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که ساخت و ساز از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار و با در نظر گرفتن همین موضوع نیز لازم است از بهترین مصالح موجود در بازار استفاده کنید که این مورد در رابطه با ستون فلزی و انواع آن دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشد که در صورت بی‌توجهی به موارد لازم در هنگام خرید ستون فلزی ممکن است ساختمان یا سازه مورد نظر شما بعد از مدت زمان کوتاهی دچار مشکل شود. در هر شرایطی زمان مراجعه برای خرید موارد مهم و حائز اهمیت را در اولویت قرار دهید که یکی از آن‌ها مراجعه به یک فروشگاه معتبر و شناخته شده است، البته در این میان آشنایی با ستون فلزی و انواع آن نیز به عنوان یک راهنمای مناسب عمل می‌کند. از اینکه دنده‌های مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.