11
ژانویه

قالب برداری سقف وافل چگونه است؟

مهم ترین نکات جهت قالب برداری سقف وافل

همان طور که می دانید در صنعت ساختمان سازی یکی از پر کاربرد ترین سقف ها، سقف وافل می باشد که به دلیل المان های مختلف و مخصوص به خود نیاز به توجه زیادی دارد. یکی از این موارد بسیار مهم، دقت و توجه در زمان قالب برداری سقف وافل است. نکات بسیار مهم و گسترده ای در هنگام قالب برداری وجود دارد که از اهمیت بالایی برخوردار بوده و عدم توجه به آن ها می تواند مشکلات فراوانی را به بار بیاورد. در ادامه قصد داریم تا شما را با این نکات مهم آشنا کنیم.

 

جداکردن قالب وافل از بتن

به این نکته توجه کنید که هیچگونه نیازی جهت چرب کردن قالب وافل در هنگام بتن ریزی وجود ندارد. پیمانکاران سقف وافل می توانند قالب را با روغن های بدون ضرر چرب کنند. اغلب برای این کار از روغن های گیاهی استفاده می شود. در هنگام چرب کردن قالب ها توجه به چرب نشدن میلگرد ها بسیار مهم می باشد چرا که ممکن است چسبندگی آن ها همراه بتن از بین برود.
می توان به آسانی بر روی قالب ها حرکات مختلفی انجام داد چرا که قالب ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده به دلیل کیفیت و جنس خوبشان تا هنگامی که قالب ها باز و جدا می شوند، بتن عمل آوری خود را دارد.

فیلمی از قالب برداری توسط شرکت کهن دک

زمان قالب برداری سقف وافل

زمان قالب برداری سقف وافل مانند زمان قالب برداری دال می باشد به این جهت که سازه های استفاده شده در سقف وافل در گروه سقف های دال بتنی می باشند و در مقررات ملی ساختمان، قوانین مربوط به قالب برداری سقف هایی چون سقف وافل با سایر المان های سازه ای به یک شکل انجام می گیرد. که در ادامه با این اشکال و روش ها آشنا می شویم.
 قالب های قائم نیازمند زمان می باشند تا بتوان آن ها را از جایگاهشان جدا کرد. چنانچه دما 0 درجه سیلسیوس باشد، 30 ساعت، 8 درجه سیلسیوس 18 ساعت، 16 درجه سیلسیوس 12 ساعت و 24 درجه سیلسیوس بیشتر از 9 ساعت قالب های قائم نیاز داشته تا برداشته شوند.

 می توان به صورت زیرین تیر های موجود در قالب ها را جایگذاری کرد. برای برداشتن آن ها نیز نیاز به دمای مشخصی می باشد به طوری که هر چقدر دما بیشتر شود به مدت زمان کمتری احتیاج خواهد بود.

پیش برد درست و گام به گام این نکات در زمان قالب برداری سقف الزامی و حیاتی می باشد. دلایل گوناگونی در اختلاف زمانی موجود جهت باز کردن قالب ها وجود دارد. برای مثال در قالب های قائم به دلیل فشار جانبی موجود در آن ها، شاهد هیچگونه فشار قائمی نخواهیم بود، به همین دلیل زمان باز شدن قالب ها زود تر از موارد دیگر می باشد. اما در قالب های دال و تیر به دلیل وزن بالا نسب به دال، به مدت زمان بیشتری جهت باز شدن قالب احتیاج است.

اقدامات لازم پس از قالب برداری

پس از اتمام موفق آمیز عملیات قالب برداری، باید آن ها را با دقت فراوان جدا کرد و برای این کار باید قالب های وافل با احتیاط و از چهار طرف از سقف بیرون کشیده شوند. توجه داشته باشید که هیچگونه اجسام نوک تیزی نباید در قالب های وافل اهرم شود. چرا که در غیر این صورت شاهد شکستگی قالب خواهیم بود. هم چنین موفق بودن در این عملیات این امکان را به شما می دهد که بتوانید از قالب ها مجددا استفاده کنید و از هزینه های خود بکاهید. بنابراین این فرایند از منظر اقتصادی بسیار به صرفه خواهد بود.
پس از قالب برداری سقف وافل جهت جلوگیری از خیز بلند سقف می توان یک سوم از جک های سقف را تا اجرای طبقه بعدی به صورت پایه اطمنیان در زیر سقف و زیر تیر نگه داشت. این کار از خیز دادن آن در سقف وافل جلوگیری خواهد کرد. امروزه شاهد توسعه گسترده بهره برداری از سقف های وافل در ایران بوده ایم و پیش بینی می شود در آینده ی نزدیک سقف های وافل جایگزین سقف های دیگر شوند. اما باید به المان های موجود قالب های وافل توجه کرد چرا که بی توجهی به این نکات می تواند سبب به وجود آمدن اختلال در روند پروژه شود.
شرکت کهن دک مجری تخصصی سقف های وافل با چندین سال سابقه می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در این زمینه تماس گرفته و از پیشنهادات و مشاوره کیفی و به صرفه بهره مند شوید.

 

اگر بدنبال اجاره قالب وافل هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اجاره قالب وافل