29
آوریل

سیستم ICF چیست ؟

سیستم ICF چیست ؟

واژه ICF مخفف عبارت ( Insulating Concrete Formwork ) بوده و در حال حاضر به عنوان یک ساختار پایه ای توسعه پیدا کرده است. در حقیقت یکی از انواع سیستم های ساخت و ساز سیستم ICF نام دارد که در آن از پنل های پلی استایرن به عنوان عایق صوتی، عایق حرارتی و قالب بتنی استفاده می شود. همچنین بتن مسلح در این سیستم به عنوان عضوی باربر مورد استفاده قرار می گیرد.
سیستم ICF دارای دو لایه عایق از جنس پلی استایرن می باشد که این لایه ها به موازات همدیگر قرار داشته و اتصال آن ها توسط میلگرد مسلح و قطعات اتصال دهنده در قسمت میانی شکل گرفته است. پس از بتن ریزی این دو لایه عایق بخشی از دیوار را تشکیل می دهند. از این سیستم می توان در ساختمان های اداری، صنعتی، تجاری و ورزشی و همچنین احداث تاسیسات شهری، روستایی، استخرها، بیمارستان ها و … استفاده نمود.

بیشتر بدانید : اجاره قالب وافل
امروزه سیستم ICF به عنوان یکی از نوین ترین شیوه های صنعت ساختمانی در پروژه های مسکونی شناخته می شود و از مهم ترین مزایای آن می توان به ایجاد بالاترین بازدهی کیفی و کمی در کنار صرفه جویی در زمان و سرمایه اشاره کرد. به گونه ای که مدول های این سیستم دارای وزن سبکی بوده و از همین رو موجب حمل و نقل آسان آن ها می شود. سیستم ICF قابل اجرا در ساختمان های یک تا شش طبقه بوده و در صورت تقویت سازه از طریق مسلح نمودن قالب ها، امکان استفاده از آن در ساختمان های بالاتر از شش طبقه وجود دارد. در ادامه با این سیستم، ویژگی ها و روش اجرای آن آشنا خواهیم شد.

 

ویژگی های سیستم ICF

  •  نصب بسیارسریع بدون نیاز به ماشین آلات سنگین در کوتاه ترین زمان ممکن
  •  ساخته شده از متریال اولیه غیرقابل اشتعال
  •  استفاده از قالب های پیش ساخته و عدم نیاز به قالب بندی ویژه در اجرای دیوار کشی
  •  قابل اجرا در زمین هایی با مقاومت کم
  •  افزایش عمر مفید ساحتمان و مقاومت بالا در برابر تغییرات جوی و نیرو هایی چون زلزله و باد
  •  دارای سیستم صاف و کاملا یکپارچه
  •  مطابقت با مقررات و ضوابط ملی ساختمان و امکان اجرای آن در کنار دیگر سیستم های ساخت و ساز
  •  صرفه جویی بیش از 75 درصد در مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی
  •  محسوب شدن به عنوان نوعی عایق حرارتی، برودتی و صوتی به جهت وجود فوم پلی استایرن و نقش موثر در کاهش هزینه های مصرف انرژی
  • سازه های ارزان، مناسب و فنی و قابل جایگزینی با اسکلت بتنی و فلزی
  •  امکان اضافه نمودن طبقات تا ارتفاع 50 متر به بالا
  •  قابل استفاده جهت نماکاری انواع ساختمان
  •  قابلیت طراحی در فوم های متنوع

 

اجرای سیستم ICF

اجرای این سیستم دارای 6 مرحله آماده سازی فونداسیون، چینش بلوک ها بر روی فونداسیون، آرماتوربندی درون بلوک ها، استقرار پشت بندها، اجرای بازشو ها و بتن ریزی می باشد.
در مرحله اول اجرای این سیستم خاک برداری، گودبرداری و پی ریزی جهت به وجود آمدن یک سطح مقطع صاف انجام می گیرد. در هنگام ساختن کف برای جاسازی قالب های پلی استایرن، میلگرد هایی را در گوشه های سطح کار می گذارند. پس از آماده شدن کف باید به ساخت بلوک های مخصوص با زاویه 90 درجه در گوشه های ساختمان پرداخت. سپس فضای بین بلوک های کنج پر شده و سبب به وجود آمدن دیوارها می شود. جایگاه در و پنجره ها نیز در زمان ساخت دیوار ها با استفاده از قالب های پلی استایرن مشخص می شود.

نحوه چینش دیوار در سیستم ICF به دو شکل صورت می گیرد :

1. استفاده از بلوک هایی در حد و اندازه بلوک های سیمانی
2. استفاده از پنل های مرتفع دیواری
( بلوک ها و پانل ها به وسیله چسب مخصوص پلی استایرن در کنار و روی هم محکم می شوند. )
در مرحله ی بعدی با استفاده از خرپای فلزی، دیوار های تراز شده جهت جلوگیری از بروز مشکل در جای خود محکم می شوند. دیوار ها نیز با کمک یک میلگرد سراسری به صورت افقی به یک دیگر متصل شده اند تا از خارج شدن دیوارها از حالت قائم جلوگیری شود. سپس میان دو پنل پلی استایرن توسط دستگاه بتن ریز پر شده و میلگرد ها در فاصله های معین نصب می شود و به این ترتیب بتن را مسلح می کنند. در نهایت سطح بتن را تمیزکاری کرده و میلگرد هایی را با ارتفاع کمتری برای اجرا در سقف بتن جای گذاری می کنند. سپس صبر می کنند تا بتن خودش را بگیرد.
دیوار های غیر باربر داخلی از دو لایه پلی استایرن و ورق گالوانیزه ساخته شده و توخالی می باشند. از این دیوار ها می توان جهت عبور تاسیسات برقی و مکانیکی در فضای میان دو پنل استفاده کرد.

 

قیمت سازه ICF

این سیستم با توجه به نوع قالب و ساخت آن دارای قیمت مناسب تری نسبت به سایر سازه هایی چون بتنی و سنتی دارد. همچنین ماندگاری و استحکام آن ها نیز بالا بوده و نیاز چندانی به نگهداری و تعمیرات نخواهند داشت. به طور کلی هزینه دستمزد اجرای اسکلت ساختمان با قالب ICF حدود 60 تا 70 هزار تومان به ازای هر قالب می باشد.