25
آوریل

سقف کرومیت و ویژگی های آن

سقف کرومیت همچون سقف تیرچه بلوک معمولی بوده با این تفاوت که تیرچه های مورد استفاده در آن متفاوت می باشند. به دلیل ویژگی ها و مزایای استفاده از سقف کرومیت، این سقف به عنوان یک نمونه ی ایده آل برای غالب فرایند های ساختمانی شناخته می شود. در ادامه شما را با این سقف و ویژگی های آن آشنا خواهیم کرد.

سقف کرومیت

به نوعی از سقف تیرچه بلوک که از تیرچه های فلزی با جان ساز جهت ساخت آن استفاده می شود، سقف کرومیت می گویند. این سقف در سازه های فولادی اجرا شده و به عنوان سقفی جدید با استحکام و یکپارچگی بالا شناخته می شود. همچنین به دلیل مزایای فراوان خود در مقایسه با سایر سقف ها، در سازه های گوناگون به کار گرفته می شود.
امکان بتن ریزی چندین سقف به صورت همزمان با استفاده از تیرچه های کرومیت وجود دارد و این موضوع از نظر اقتصادی بسیار به صرفه می باشد. این تیرچه ها حالت ایستاده داشته و به شمع بندی زیر سقف نیازی نخواهند داشت. به طور کلی طراحی تیرچه های کرومیت به گونه ای می باشد که امکان تحمل وزن بتن و قالب ها را به تنهایی داشته و از این رو پس از بتن ریزی، تیرچه های فولادی با بتن ترکیب شده و بار های وارد آمده به سقف را تحمل می کند. در حقیقت تیرچه های کرومیت توانایی تحمل تمام بار های زنده و مرده را در خود دارند.

 

سقف کرومیت از چه اجزایی تشکیل می شود؟

سقف کرومیت دارای 5 جز ( تیرچه های فولادی با جان باز، بتن رویه، میلگرد حرارتی، کلاف عرضی و بلوک پر کننده ) می باشد. که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

تیرچه فولادی با جان باز

تیرچه فولادی با جان باز نوعی از سازه های از پیش ساخته است که اجرای آن ها به شکل خرپاهای ویژه دو سر ساخته می باشد. بارگزاری این تیرچه ها در دو مرحله زمان اجرای بتن و قبل از گیرش آن و پس از گرفتن بتن بوده و بال تحتانی، اعضای قطری و بال فوقانی، تیرچه های فولادی را تشکیل می دهد. بال تحتانی که از تسمه ساخته شده است به عنوان عضو کششی خرپا عمل می کند. اعضای قطری میلگرد بوده و به شکل مورب اجرا می شود. بال فوقانی نیز از تسمه، ناودانی و یا نبشی ساخته شده و در داخل بتن پوشش قرار می گیرد.

بتن رویه

بتن رویه بخشی از تیر مرکب بوده و پس از نصب تیرچه ها و بلوک ها اجرا می شود. بتن رویه بار های وارده بر سقف را با کمک تیرچه فولادی جان باز تحمل می کند.

میلگرد حرارتی

جهت مقابله و جلوگیری از تنش های ناشی از افت و تغییرات دمایی از میلگرد های حرارتی استفاده می شود. این میلگرد های حرارتی در جهت عمود بر تیرچه ها و در قسمت بالایی سقف نصب می شوند.

کلاف عرضی

وجود کلاف عرضی در سقف کرومیت الزامی است. ( حداقل عرض کلاف ها 10 سانتی متر، حداقل دو میلگرد به قطر 12 میلی متر ) در دهانه های کمتر از 5.5 متر اجرای حداقل یک کلاف عرضی ضروری است. در دهانه های بزرگ تر نیز فاصله کلاف ها نباید 2.5 متر از فاصله دو کلاف عرضی بیشتر شود.

بلوک پرکننده

نقش پر کننده در سقف های کرومیت بر عهده بلوک های پرکننده می باشد. این بلوک ها تاثیری در استحکام و مقاومت نداشته و از سیمان، سفال یا پلی استایرن ساخته شده اند.

مطلب پیشنهادی : حداکثر دهانه سقف وافل

انواع سقف کرومیت

سقف تیرچه بلوک کرومیت
 سرعت اجرای بالاتر
 سادگی بیشتر نسبت به سقف های تیرچه بلوک معمولی
 عدم استفاده از شمع بندی در اجرای سقف کرومیت تیرچه بلوک
سقف پلیمر کرومیت
 جهت کاهش وزن سقف
 اجرای سریع تر به جهت وزن پایین سقف
 استفاده از بلوک پلی استایرن و ساده تر شدن گچکاری در زیر سقف
سقف کامپوزیت کرومیت
 جهت کاهش وزن سقف
 استفاده از تیرچه های فولادی جان باز به جای تیرآهن ساده یا لانه زنبوری
 کاهش میزان مصرف تیرچه
 قابلیت اجرای آسان
 اجزای ساده و قابل دسترس
 کاهش چشمگیر هزینه های تمام شده به جهت اجرای سقف کامپوزیت در دهانه های بلند

استفاده از سقف کرومیت چه مزایایی دارد؟

1. سرعت اجرای بالا و سهولت کار
2. تغییر شکل به جهت دستیابی به مقاومت نهایی
3. کاهس تنش بتن
4. کاهش وزن سقف
5. عدم نیاز به شمع بندی
6. یکپارچگی اسکلت و سقف
7. نظارت بر اجرای پروژه
8. اجرای چند سقف به طور همزمان
9. اجرای سقف با دهانه و باربری ویژه