30
مارس

اشتباهات رایج هنگام تخریب ساختمان

تخریب سازه‌ها شامل دلایل زیادی است که بر روش، زمان و هزینه تخریب تأثیر می‌گذارد. اما این عملیات بسیار حساس است؛ بنابراین توصیه می‌شود اشتباهات رایج در هنگام تخریب ساختمان را بشناسید و از آنها اجتناب کنید. نوع و کیفیت تجهیزات مورد استفاده در ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت میلگرد و تیرآهن این روزها باعث شده تا بسیاری از مهندسان کمتر از این ابزار فولادی استفاده کنند. این موضوع استحکام سازه را زیر سوال می‌برد و به‌عنوان یکی از دلایل اصلی تخریب سازه‌ها شناخته می‌شود.

دلایل تخریب ساختمان

 

ساختمان‌ها همیشه امن نیستند. پس از مدتی عمر این سازه‌های بتنی یا فلزی به پایان می‌رسد و اگر آنها را تخریب نکنید؛ امنیت کل منطقه را به خطر می‌اندازد. از طرفی عوامل طبیعی نیز ممکن است منجر به تخریب بخشی از ساختمان شوند. در این صورت به‌منظور ارتقای امنیت سازه، کل ساختمان تخریب و بازسازی می‌شود. از سوی دیگر، بازسازی ساختمان ممکن است به دلایل زیبایی باشد. به‌عنوان‌مثال، سازه‌های تاریخی نه‌تنها باید مقاوم‌سازی شوند بلکه زمان و هزینه بیشتری در این ساختمان‌ها صرف می‌شود. نکات زیادی برای تخریب ساختمان وجود دارد. مطالعه و به‌کارگیری این نکات می‌تواند از اشتباهات بزرگ در هنگام تخریب ساختمان جلوگیری کند.

عوامل مؤثر بر زمان و هزینه تخریب

  • زیربنای ساختمان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر زمان و هزینه تخریب سازه می‌باشد. هرچه دامنه تخریب بیشتر باشد، هزینه و زمان موردنیاز برای این عملیات افزایش می‌یابد. به یاد داشته باشید که اندازه سازه نیز مهم است. هر چه عمر ساختمان کمتر باشد، مواد به‌کار رفته در ساخت آن تازه‌تر و سالم‌تر است. این بدین معناست که این تجهیزات قدرت خود را حفظ کرده‌اند؛ بنابراین برای عملیات تخریب به ماشین‌آلات قوی‌تر و گران‌تر نیاز دارید که این موضوع هزینه تخریب سازه را افزایش می‌دهد. البته برای انتخاب ماشین‌های تخریب باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر گرفت. از جمله این عوامل می‌توان به استحکام و کیفیت مواد اولیه سازه، عمق تخریب و انصاف راننده اشاره کرد.
  • ساختمان‌ های بتنی از بتن مسلح استفاده می‌کنند، این کار باعث افزایش عمر این ساختمان‌ها می‌شود. البته عواملی وجود دارد که باعث کاهش عمر مفید سازه‌های بتنی می‌شود. امنیت تخریب یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید. تجهیزاتی که برای ایمن ساختن تخریب باید از آن استفاده کنید، هزینه زیادی ندارد، اما بسیاری از پیمانکاران با آن مخالفت می‌کنند.
  • تجربه کارگران یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند احتمال اشتباهات بزرگ در تخریب ساختمان را کاهش دهد. اما استخدام این کارگران نه‌تنها دشوار است، بلکه هزینه تخریب را نیز افزایش می‌دهد. اما به یاد داشته باشید که به‌ کارگیری این افراد می‌تواند زمان تخریب سازه را کاهش دهد.
  • روشی که برای تخریب سازه استفاده می‌کنید بسیار مهم است. مهندسان سازه باید با انواع روش‌ها و روش‌های تخریب ساختمان آشنا باشند تا بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. عوامل و متغیرهای زیادی وجود دارد که بر زمان و هزینه تخریب تأثیر می‌گذارد. اما مهم‌ترین عامل روشی است که برای این عمل انتخاب می‌کنید.

بهترین روش‌های تخریب ساختمان

 

روش‌های زیادی برای تخریب سازه وجود دارد. کدام روش را انتخاب کنید؛ کسب دانش، مهارت و اطلاعات زیادی از ساختمان نیاز دارد. در ادامه به بررسی اصلی‌ترین روش‌های کاربردی تخریب ساختمان در ایران می‌پردازیم. همچنین مزایا و معایب هر کدام را زیر ذره‌بین قرار دادیم.

بیشتر بدانید: مهم‌ترین کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی

اشتباهات رایج هنگام تخریب ساختمان

استفاده از لودر برای بارگیری نخاله‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی است که در تخریب ساختمان مرتکب می‌شویم. لودر نخاله‌های ساختمانی را جابه‌جا کرده و بارگذاری می‌کند. برای این کار باید از بیل مکانیکی استفاده کنید.

  • برش یکباره تیرهای سازه از نظر ایمنی کارگران اشتباه است. زیرا ممکن است ساختمان پس از برش به طور کامل سقوط کند.
  • انداختن یکباره قسمت‌های اصلی و مهم ساختمان یک اشتباه رایج در هنگام تخریب ساختمان است که باید از آن اجتناب کنید. از جمله این قسمت‌ها می‌توان به سقف سازه اشاره کرد. اگر سقف به طور ناگهانی سقوط کرد؛ وزن بیشتری را به طبقه پایین می‌آورد. این موضوع ساختار را ضعیف و کارکردن در آن را غیرممکن می‌کند.
  • بیمه نکردن ساختمان چه در زمان بازسازی و چه در زمان تخریب یکی از اشتباهات رایج در هنگام تخریب ساختمان است که مشکلات زیادی را به همراه داشته است. در قانون سازه، بیمه در هنگام تخریب اجباری نیست. اما بهتر است برای کاهش خسارات احتمالی در صورت تصادف این کار را انجام دهید.
  • محل قرارگیری ماشین‌ ها هنگام تخریب سازه بسیار مهم است. در بسیاری از ساختمان‌ها، این تجهیزات در جای مناسب قرار نمی‌گیرند. زمانی که سازه شل می‌شود، احتمال ریختن مواد روی دستگاه‌ها زیاد است. زمانی که از روش تخریب مکانیکی استفاده می‌کنیم این موضوع بیشتر نمایان می‌شود.
  • به‌ طور کلی، تخریب یکباره هر قسمت از سازه یک اشتباه وحشتناک است. این کار باعث ایجاد شوک بزرگ به ساختمان می‌شود و ممکن است باعث فروریختن سایر قسمت‌های سازه شود.
  • نداشتن نقشه ساختمان و لوله‌ها ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کند. اگر لوله‌ها در حین تخریب سازه آسیب ببینند، علاوه بر مشکلاتی که برای اداره مورد نظر ایجاد می‌شود. همسایه‌ها هم مظلوم هستند. از طرف دیگر، اگر دوره تخریب طولانی باشد، ممکن است لوله سقوط کند.
  • اشتباه تخلیه زباله در ایران زیاد جدی گرفته نمی‌شود! اما ریختن این زباله‌ها در مکان نامناسب مشکلات زیادی را برای نسل‌های آینده به همراه دارد. توصیه کارشناسان کهن دک این است که قبل از شروع تخریب محل مناسبی برای تخلیه این زباله‌ها در نظر بگیرید. البته بسیاری از این ضایعات دوباره در سازه استفاده می‌شوند.

 

نکاتی برای جلوگیری از این اشتباهات

اولین نکته‌ای که می‌تواند از بسیاری از اشتباهات در هنگام تخریب سازه جلوگیری کند، محاسبات است که باید قبل از شروع عملیات انجام می‌شود. باید بدانید کدام دیوار اصلی یا باربر است یا کدام دیوار بر سازه‌های مجاور تکیه دارد. همچنین باید در مورد مواردی مانند استحکام، نوع سازه (فلز، بتن یا موارد دیگر) و خاک بدانید. این اطلاعات می‌تواند از بسیاری از اشتباهات جلوگیری کند.

همچنین برای تخریب سازه‌ها به مجوز و مدارک زیر نیاز دارید:

  1.  بنچاق و اصل سند به همراه کپی آن
  2.  نقشه تفصیلی ساختمان
  3.  نقشه هوایی سازه
  4.  اطلاعات و مدارک هویتی مالک یا نماینده قانونی

جمع‌بندی

اگر می‌خواهید هنگام تخریب ساختمان منفجر شوید. قبل از تخریب انشعابات آب، برق و گاز را قطع نکنید! هر گونه نشتی در سیستم لوله می‌تواند سرآغاز بسیاری از مشکلات در حین تخریب و بازسازی باشد.

اشتباهات رایج در هنگام تخریب ساختمان می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. جلوگیری از این اشتباهات می‌تواند زندگی شما و سایر کارگران ساختمانی را تضمین کند. در این مقاله اشتباهات اصلی که ممکن است در این عملیات مرتکب شوید را بررسی کردیم. در پایان راه‌ های پیشگیری از این مشکلات را به شما عزیزان معرفی کردیم.