16
مه

کفراژ چیست ؟

واژه کفراژ دارای ریشه فرانسوی به معنای قالب می باشد. از این کلمه در مسائل مربوط به ساختمان سازی و فعالیت های مربوط به آن استفاده می شود. به طور کلی کفراژ، به قالب های موقت یا دائم که درون آن ها از بتن و مصالح مشابه پر شده است گفته می شود. در ادامه با مفهوم کفراژ و عملکرد آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

کفراژ بندی

در اسکلت یا سقف های بتنی از کفراژ جهت شکل دادن به بتن خمیری در اندازه و حجم مورد نظر استفاده می شود. کفراژ بندی یا قالب بندی دارای انواع گوناگونی بوده و با توجه به موقعیت سازه در حال ساخت، نمونه مناسب از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کفراژ بندی

• کفراژ بندی با استفاده از قالب های چوبی
• کفراژ بندی با استفاده از قالب های فلزی
• کفراژ بندی با استفاده از قالب های پلاستیکی
• کفراژ بندی با استفاده از قالب های فایبرگلاس و پلیمری
• کفراژ بندی با استفاده از قالب های لغزنده یا متحرک
• کفراژ بندی با استفاده از قالب های ماندگار

کفراژ بندی با استفاده از قالب های چوبی

از چوب نئوپان و تخته های سه لا جهت ساخت قالب در این روش استفاده می شود. در این روش کفراژ ها دارای ساختار ساده ای بوده و به آسانی قابل استفاده می باشند. با استفاده از چوب امکان افزایش اندازه قالب ها با کمک میخ و پیچ وجود دارد. قالب های چوبی سبک بوده و به عنوان عایق های حرارتی مناسب شناخته می شوند. از معایب این روش می توان به سرعت پایین آن ها مخصوصا در پروژه های بزرگ اشاره کرد. همچنین برای تولید این گونه قالب ها نیاز به چوب درختان بوده و اینگونه به محیط زیست نیز آسیب وارد می شود.

کفراژ بندی با استفاده از قالب های فلزی

قالب های فلزی از پرکاربرد ترین انواع قالب ها می باشند. چرا که از سرعت اجرایی بالایی برخوردار بوده و امکان حمل آن ها به آسانی وجود دارد. همچنین اتصالات این گونه قالب ها نیز بسیار ساده می باشد. از مزایای این قالب ها می توان به وزن زیاد و هزینه بالای خرید آن ها اشاره کرد. البته امکان اجاره کردن آن ها نیز وجود دارد.

بیشتر بدانید: رامکا چیست؟

کفراژ بندی با استفاده از قالب های پلاستیکی

استفاده از قالب های پلاستیکی در سازه های بتنی به آسانی صورت می گیرد. قالب های پلاستیکی بسیار سبک بوده و در برابر خوردگی مقاوم می باشند چرا که به عنوان عایق عمل می کنند. همچنین وزن و هزینه کمی داشته و جهت استفاده در قسمت های بزرگ مناسب می باشند.

کفراژ بندی با استفاده از قالب های فایبرگلاس و پلیمری

در قالب بندی سقف از کفراژ های فایبرگلاس استفاده می شود. از این نوع از قالب ها جهت سبک سازی سقف و پر های گسترده بتنی استفاده می شود. از ویژگی های قالب های فایبرگلاس می توان به ضریب امنیتی بالا، پایین آوردن وزن سازه، نفوذ ناپذیر بودن و سرعت اجرایی بالا اشاره کرد.

کفراژ بندی با استفاده از قالب های لغزنده یا متحرک

کفراژ های لغزنده معمولا به صورت هیدرولیک بوده و در زمان نیاز به بتن ریزی یکنواخت از آن ها استفاده می شود. این قالب ها در دو نوع افقی و عمودی وجود دارند. از کفراژ های افقی در مواردی مثل بتن ریزی تونل ها، لوله های آب و کانال های زهکشی و از کفراژ های عمودی در مواردی چون ساخت سیلوهای بزرگ، برج های مخابراتی و تاسیسات ذخیره سازی مواد استقاده می شود.

کفراژ بندی با استفاده از قالب های ماندگار

قالب های ماندگار ثابت بوده و به عنوان بخشی از سازه ساختمان به کار می روند. از ویژگی های این نوع از قالب ها می توان به با دوام بودن آن اشاره کرد که سبب عدم جابه جایی و عدم ایجاد هرگونه تغییر شکل در آن ها می شود.

کفراژ داربستی

از کفراژها در ساخت داربست نیز استفاده می شود. به انواع نصب حجمی داربست که بیش تر از چهارپایه داشته باشد، کفراژ دستی می گویند. از این نوع کفراژ جهت افزایش سطح ایمنی برای انجام عملیات استفاده می شود. از دیگر کاربرد های کفراژ های داربستی می توان به کابرد حجمی برای فعالیت هایی که بر روی سقف انجام می شود، حفظ پایداری نما، به کارگیری کفراژ حفاظ و … اشاره کرد. در کفراژ های داربستی توجه به رعایت فاصله پایه ها با نمای اصلی اهمیت زیادی داشته و فاصله استاندارد پایه با نمای اصلی حداکثر باید 3 متر باشد. در صورت بیشتر بودن این فاصله با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم شد.

مراحل بازکردن قالب و کفراژ بندی

1. ابتدا قالب ستون ها و دیوار ها باید برداشته شوند چرا که آن ها مولفه های قائمی هستند که در این مرحله تنها باید وزن خود را تحمل کنند.
2. قالب دال ها باید برداشته شود.
3. در مرحله آخر قالب هر قسمتی که بار زیادی را تحمل می کند باید باز شود.