17
اکتبر

مقایسه سقف وافل یکطرفه و سقف تیرچه بلوک

در سالیان اخیر سقف‌ های دال مجوف بتنی مورد استقبال صنعت ساختمان کشور قرار گرفته است. در این نوع سقف‌ ها هدف، حذف بتن ناکارامد در بخش هایی از سقف می‌باشد تا با کاهش حداکثری در وزن مرده سقف و حداقلی در سختی خمشی سقف بتوان دهانه های بلند را به طور اقتصادی پوشش داد.در این مقاله به بیان مزیت های سقف وافل به عنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک پرداخته می شود. سقف های تیرچه بلوک دارای معایب فراوانی می باشد و با توجه به خسارات ناشی از کاربرد این سقف ها در حوادثی همچون زلزله و آتش‌ سوزی کاربرد این نوع سقف در کشور با محدودیت هایی مواجه شده است. سقف های وافل دارای مزایای فراوانی نسبت به سقف های تیرچه بلوک می باشند و از این سقف میتوان به عنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک نام برد.

سیستم سقف حدود 75 درصد ساخت و سازهای کشور، دال یک طرفه از نوع تیرچه بلوک یا تیرچه پلاستوفوم میباشد. این روش منسوخ شده در جهان متاسفانه همچنان در ایران رواج دارد. به دلیل طولانی شدن مطلب، در ذیل فقط به عنوان معایب این نوع سقف که بیشترین آمار مصرف را در کشور دارد میپردازیم.

عیوب سقف های تیرچه بلوک

1- به دلیل آنکه معمولا تیرچه در کارگاه هایی جداگانه تولید میشود، نظارت کامل و دائم بر ساخت آن ممکن نیست.

2- جوشکاری هایی که معمولا برای ساخت تیرچه انجام می گیرد به دلیل ایجاد تنش در میلگرد از نظر فنی کاملا مردود است.

3- بتن پاشنه تیرچه در واقع ملات سیمانی است؛ در صورتی که مقاومت این بتن در محاسبات با بتن سقف یکسان فرض شده است.

4- به دلیل ماندگار بودن بلوک و عدم نمایان شدن بتن تیرچه بعد از بتن ریزی، در خیلی از موارد ویبره زدن بتن تیرچه به درستی صورت نمیگیرد.

5- به دلیل عدم استقامت بلوک های پلی استایرن در حین اجرای سقف، خطرات فراوانی را برای نیروهای اجرایی به وجود میآورد.

6- در هنگام قراردادن تیرچه بر روی سقف در اغلب موارد بتن سر تیرچه تخریب میگردد، به شکلی که میلگرد تیرچه نمایان است و معمولا در زمان بتن ریزی این محل نیز خالی میماند، یعنی تیرچه در محل تکیه گاه به تیر اصلی اتصال ندارد.

عیوب سقف های تیرچه بلوک

7- در هنگام جا زدن تیرچه، آرایش و فاصله خاموت ها از بین می رود و جهت مرتب کردن خاموتها نیاز به صرف هزینه و زمان می باشد.

8- به دلیل ماهیت بلوک های پلی استایرن و فرو رفتن اسپیسر در آن معمولا میلگرد حرارتی به بلوک میچسبد، که این مورد با حذف میلگرد حرارتی تفاوتی ندارد.

9- به دلیل حرکت بلوک های پلی استایرن حین بتن ریزی معمولا جان تیرچه و یا عرض تای بیم (شناژ مخفی) کمتر از عرض طراحی اجرا می شود.

10- استفاده از بلوک های پلی استایرن و برش کاری آن باعث پخش شدن تکه های آن بر روی سقف میگردد که تمیز کردن محل تیرها و تیرچه ها در این گونه موارد دشوار و هزینه بر است.

11- دفن بلوک در بتن هدر دادن سرمایه ملی و آسیب رساندن به محیط زیست است.

12- به دلیل شکل تیرچه و آسیب پذیر بودن آن حین جابجایی، حمل و انتقال آن به محل مصرف توسط ماشین های کوچک و با رفت و آمدهای زیاد انجام میشود که باعث تحمیل هزینه به کارفرما خواهد شد.

13- اتصال بتن پاشنه تیرچه با بتن جان به دلیل اتصال سرد به درستی انجام نمی گیرد.

14- آتش سوزی بلوک های پلی استایرن حتی از نوع کند سوز آن بسیار غیر قابل کنترل است، علاوه بر آنکه سرعت انتشار آتش بالا است انتشار گازهای سمی و دودزا نیز بسیار خطرناک است. بلوک های پلی استایرن در واقع آتش پنهانی است که هر لحظه باید نگران افروخته شدن آن بود.

مشخصات کلی قالب سقف وافل و روش اجرا:

این قالب به عنوان یک قالب غیرماندگار سقف محسوب می شود. یعنی پس از بتن ریزی سقف، از بتن جدا شده و امکان استفاده مجدد از قالب در سقف های بعدی یا پروژه های بعدی را دارا می باشد و پس از اتمام عمر مفید آن قابل بازیافت است . با این خصوصیت، تمامی بلوک های سقفی را می توان از ساختمان حذف کرد و این علاوه بر حفظ منابع ملی به استحکام، سبک سازی و ایمنی بیشتر ساختمان در زمان وقوع زلزله کمک خواهد کرد. با توجه به شکل قالب تمامی تیرچه های پیش ساخته به همراه مشکلات نصب آنها در سقف حذف خواهد شد و به دلیل اجرای تیرچه درجا از نظر فنی بسیار بهتر و راحت تر اجرا می شود. همچنین به دلیل استحکام قالب هنگام اجرای سقف، نیروهای اجرایی به راحتی می توانند بر روی قالب تردد داشته باشند بدون آنکه نگران شکستن قالب یا در رفتن آن از محل باشند و این به امنیت جان کارگران کمک زیادی خواهد کرد. از خصوصیات دیگر این نوع سقف اجرای آسان آن توسط نیروهای اجرایی می باشد. با توجه به عمده ی ساخت و ساز کشور جهت زیر سازی سقف می توان از وسایل معمول اجرای سقف مثل چهار تراش، قوطی فلزی، لوله داربست و جک های معمول سقف استفاده کرد. اجرای این سقف بسیار مشابه سقف تیرچه بلوک بوده و نیاز به نیروهای تخصصی با آموزش های ویژه ندارد.

مزایای سقف و قالب وافل نسبت به سقف تیرچه بلوک

  1. حذف انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته
  2. حذف تیرچه دوبل به دلیل اجرای تیرچه درجا و عدم محدودیت در استفاده از سایز میلگرد در تیرچه
  3. حذف مراحل و هزینه های ساخت تیرچه پیش ساخته، حمل و نقل، انبار کردن و انتقال به طبقات
  4. عدم نیاز به جابجایی خاموت و شکستن بتن سر تیرچه و سهولت در میلگرد گذاری سقف
  5. امکان نصب ورق برای ساپورت های تاسیساتی در کف تیرچه، قبل از بتن ریزی
  6. قابل استفاده در انواع اسکلت بتنی و فلزی
  7. کاهش مصرف بتن و میلگرد به دلیل کاهش وزن سقف نسبت به سایر سقف های متداول
  8. به دلیل سبک بودن قالب و مدولار بودن آن، زیرسازی ساده و کم هزینه و اجرای سریع تر با کیفیت بالاتر نسبت به سقف های متداول
  9. با تغییر نحوه مونتاژ قالب می توان سقف را به صورت دال یک و دوطرفه اجرا کرد.
  10. استفاده از سقف سازه ای به عنوان سقف نمایان (اکسپوز) و حذف نازک کاری در مشاعات و پارکینگ
  11. ایمنی در اجرا، حریق و زلزله
  12. امکان عبور تاسیسات از داخل سقف و در پی آن کاهش هزینه کف سازی و بار مرده سقف، همچنین افزایش فضای مفید
  13. اجرای اقتصادی دهانه های بزرگ
  14. ممان اینرسی و صلبیت بالا به دلیل بتن ریزی یکپارچه سقف که نتیجه آن کاهش قابل توجه لرزش سقف خواهد بود.
  15. نظارت دقیق به مصرف و آرایش میلگرد تا لحظه قبل از بتن ریزی
  16. به دلیل جنس قالب وافل، هیچگونه جذب آب بتن انجام نمی گیرد و ویبراسیون در آن به صورت کامل انجام می گیرد.
  17. وزن بتن این سقف حداقلkg/m2 250 می باشد.
  18. وزن میلگرد سقف حداقل kg/m2 5 می باشد.
  19. مطابق با آیین نامه های معتبر ایران و جهان
  20. یکی از بهترین و اقتصادی ترین روشهای اجرای صنعتی سقف های مُجَوَّف (waffle)
  21. به دلیل غیر ماندگار بودن قالب و امکان بازیافت آن، حافظ محیط زیست و سرمایه ملی خواهد بود.
  22. با توجه به امکان مونتاژ به اندازه های مختلف، امکان اجرای دال یک و دوطرفه وجود دارد.
  23. قالب وافل نیاز به چرب کردن ندارد و حداقل تکرار استفاده از آن 50 مرتبه می باشد که درصورت استفاده صحیح و مراقبت بیشتر، این تعداد تا 100 مرتبه قابل افزایش خواهد بود.
  24. با آب به راحتی شسته و تمیز می شود.
  25. سبک بودن قالب که در کارگاه توسط یک نفر قابل حمل است.