24
آوریل

علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی چیست؟

آیا علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی را می‌دانید؟

از جمله حیاتی‌ترین مقاطع فولادی می‌توان به میلگرد اشاره کرد. ترکیب میلگرد و بتن با یکدیگر باعث افزایش مقاومت ساختمان در مقابل حوادث طبیعی و همچنین بار‌های وارد شده خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی چیست؟ در صورتی که شما هم به دنبال پاسخ این سؤال هستید، تا انتهای این مقاله همراه کهن دک باشید.

 

علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی چیست؟

همانطور که می‌دانید، بتن از مقاومت فشاری بالا و مقاومت کششی پایینی برخوردار است، به همین دلیل است که از میلگرد برای جبران کردن ضعف بتن استفاده می‌شود. وظیفه میلگرد تحمل تنش‌های کششی و ایجاد مقاومت بسیار بالا در ساختمان است.

علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی علاوه بر افزایش طول عمر مفید ساختمان به کاهش صدمات و خسارات وارده به ساختمان نیز نسبت داده می‌شود. میلگرد به عنوان اسکلت اصلی ساختمان مسئول محافظت از جان افراد است. بنابراین یکی از نکات مهم در خرید این مقطع توجه به کیفیت بالای آن می‌باشد.

میلگرد از مقاومت بیشتری در مقایسه با دیگر مصالح برخوردار است. این مقطع فولادی علاوه بر این که به راحتی قابل دسترس می‌باشد، به خوبی با بتن سازگار می‌شود و همین مسأله را می‌توان علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی دانست.

میلگرد از ترکیب عناصری همچون کربن، کروم، نیکل و چند عنصر دیگر تولید می‌شود. چندین نوع میلگرد وجود دارد. فولاد ۱A از مقاومت بسیار بالایی حدود ۲۴۰۰ و ۳۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع برخوردار است.

میلگرد ۲A از نوع آجدار بوده و از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. میزان مقاومت تسلیم این میلگرد حدود ۳۴۰۰ و مقاومت کششی آن تقریباً ۵۰۰۰ کیلومتر مربع تخمین‌زده شده است.

میلگرد ۳A نیز آجدار می‌باشد. میزان مقاومت تسلیم این میلگرد حدود ۴۰۰۰ و مقاومت کششی آن حدود ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع برآورد شده است.

میزان استفاده از میلگرد در بتن بسته به نوع اسکلت ساختمان متفاوت خواهد بود. مقدار میلگرد مورد استفاده در اسکلت‌های بتنی و فلزی نیز متفاوت است. میزان میلگردی که در اسکلت بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ۳۵ تا ۷۰ کیلوگرم متغیر خواهد بود. میزان میلگردی که در اسکلت‌های فلزی به کار گرفته  می‌شود، بین ۴۰ تا ۱۰۵ کیلوگرم برآورد شده است.

 

انواع میلگرد‌های ساختمانی کدامند؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا شما را با انواع میلگرد‌های ساختمانی آشنا کنیم. میلگرد خاموت نوعی از میلگرد‌های ساختمانی است که به منظور جلوگیری از نقص و اشکال از جمله بیرون زدگی در آرماتور‌های طولی و همچنین ترک خوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد‌های سنجاقی نوع دیگری از میلگرد‌های مورد استفاده در صنعت ساختمان‌سازی هستند که از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. این نوع از میلگرد به منظور اتصال کامل بین گرد‌های طولی و خاموت استفاده می‌شوند.

خرک نوعی دیگر از میلگرد‌های پرکاربرد در صنعت ساختمان‌سازی هستند. این نوع از میلگرد به منظور قرار گرفتن شبکه‌های طولی افقی در قالب بتن‌ ریزی کف و فنداسیون به کار گرفته می‌شوند.

میلگرد ادگا نوع دیگری از میلگرد است که به منظور تحمل فشار ناشی از نیرو‌های برشی طراحی شده است.

میلگرد راستا را می‌توان نوع دیگری از میلگرد دانست که به منظور افزایش میزان مقاومت کششی بتن ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد رکابی نام نوع دیگری از میلگرد است که به منظور بتن‌ریزی دیوار‌ها به صورت یو شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند. با دانستن علت استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی می‌توانید بهترین نوع از میلگرد را با در نظر گرفتن شرایط، نوع و کاربرد سازه خود انتخاب کنید.

انواع میلگرد از نظر جنس کدامند؟

به طور کلی، میلگرد‌ها در دو دسته ساده و آجدار قرار می‌گیرند. انواع مختلف میلگرد از نظر جنس در این قسمت از مقاله معرفی می‌شوند.

 

میلگرد اروپایی نوعی از میلگرد است که در ساخت آن منگنز به کار رفته است. این نوع میلگرد از مقاومت‌ترین انواع میلگرد محسوب می‌شود. از مزایای میلگرد اروپایی می‌توان به کارکرد آسان اشاره کرد. استفاده از این نوع از میلگرد در مناطق زلزله خیز به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

از متداول‌ترین انواع میلگرد می‌توان به میلگرد با فولاد پُرکربن اشاره کرد. از معایب این نوع از میلگرد می‌توان به فرسایش سریع آن اشاره کرد. این نوع از میلگرد در شرایطی که رطوبت زیادی وجود دارد، پیشنهاد نمی‌شود.

میلگرد با پوشش اپوکسی را می‌توان نوع دیگری از میلگرد دانست که دارای مقاومت نسبتاً بالایی است. مقاومت این نوع از میلگرد در مقابل خوردگی زیاد است. میلگرد با پوشش اپوکسی بسیار ظریف می‌باشد.

میلگرد گالوانیزه نوع دیگری از میلگرد محسوب می‌شود که در مقایسه با میلگرد اپوکسی از مقاومت بیشتری در برابر خوردگی برخوردار می‌باشد. قیمت میلگرد گالوانیزه بیشتر از نوع اپوکسی می‌باشد.

میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری نوعی میلگرد کامپوزیتی است که جایگزین میلگرد‌های فولادی شده است. این نوع از میلگرد گزینه‌ای مناسب برای محیط‌های اسیدی محسوب می‌شود. میلگرد از جنس فیبر تقویت شده پلیمری از مقاومت بسیار بالایی در مقابل زنگ زدگی و زنگ خوردگی برخوردار است.

میلگرد فولادی ضد زنگ را می‌توان از بهترین و پر کاربردترین انواع میلگرد دانست که در بیشتر پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میلگرد از قیمت بالایی برخوردار است. این نوع از میلگرد در شبکه‌بندی‌ها و حتی لوازم تزئینی مانند ساخت فرفورژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد تقویتی را می‌توان نوع دیگری از میلگرد‌ها دانست که به منظور افزایش مقاومت در برابر انواع نیرو‌های کششی طراحی و مورد استفاده قرار می‌گیرند. از مزیت‌های قابل توجه این نوع از میلگرد می‌توان به مقاومت کششی بسیار بالای آن اشاره کرد. این نوع از میلگرد این قابلیت را داراست که به صورت ۸۰ درجه خم شده و در قسمت‌های مختف سازه به کار گرفته شود.

میلگرد ترانس نیز نوع دیگری از میلگرد محسوب می‌شود که نه تنها در صنعت ساختمان‌سازی، بلکه در ساخت وسایل تزئینی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همانطور که اشاره کردیم، میلگرد‌ها در انواع و جنس‌های مختلف توسط تولیدکنندگان تولید و وارد بازار  می‌شوند. با توجه به اهمیت و علت استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی که در این مقاله نیز به آن اشاره کردیم، بهتر است تصمیم‌گیری برای خرید را صرفاً بر مبنای قیمت قرار نداده و همواره به کیفیت این مقطع فولادی حیاتی توجه ویژه‌ای داشته باشید.