10
مه

سازه فضاکار چیست ؟

به نوعی از سیستم های سه بعدی که اجزای ها آن تحت تاثیر کشش و فشار قرار دارد، سازه های فضایی یا سازه فضا کار می گویند. اغلب از سازه های فضایی و سازه های فضاکار به جای یک دیگر استفاده می کنند اما این دو دارای تفاوت هایی نیز می باشند. برای مثال سازه فضایی در فضای ساخت از مدول های یکسان و تکرار شونده در ساخت این سازه ها استفاده می شود و لایه هایی موازی در بالا و پایین آن ها وجود دارد که مشابه میله های فوقانی و تحتانی خرپا می باشند. به طور کلی در تشکیل سازه فضایی از اجزای خرپا استفاده می شود که از ویژگی های آن می توان به سبک و محکم بودن اشاره کرد. جهت پوشش دادن دهانه هایی که تکیه گاه کمی دارند از قاب های فضایی استفاده می شود. همچنین خراپاهای مثلثی شکل سبب استحکام این قاب ها شده و لنگرهای خمشی، بار های کششی و فشاری را به اعضای محوری خرپا انتقال می دهد.

 

اجزای سازه فضاکار

ساندویچ پانل، پلی کربنات، ورق های گالوانیزه ساده و رنگی، شیشه، عایق و … به عنوان پوشش در ساخت سازه های فضاکار استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: خرید قالب وافل دست دوم

انواع سازه فضاکار ( بر اساس ساختار )

سازه های فضاکار دارای انواع گوناگونی می باشند که می توان به شبکه های تخت، چیلیک یا قوسی، گنبدی شکل، دیسکی، هرمی، سینوسی، نیم قوس، تخت شیب دار، قوسی و … اشاره کرد. سازه های فضاکار از لحاظ ساختار به انواع زیر تقسیم می شوند:

شبکه های دولایه

شبکه های دولایه یکی از متداول ترین انواع سازه های فضاکار می باشند که از دو صفحه موازی ساخته شده اند. جهت اتصال این دو صفحه از عناصر میانی استفاده می شود.

 

شبکه های سه لایه

از دو صفحه در بالا و پایین و یک صفحه میانی در ساخت شبکه های سه لایه استفاده می شود. این نوع از سازه در دهانه های بزرگ کاربرد دارد.

چیلیکی

شبکه سازه های چیلیکی در یک جهت دارای انحنا بوده و جهت پوشش قسمت های مستطیلی شکل از آن ها استفاده می شود.

گنبدی

در سازه های گنبدی شبکه در دو جهت دارای انحنا می باشد.

تاشو

این سازه ها دارای قابلیت جمع شدن بوده و در مکان هایی که با محدودیت فضا رو به رو می شوند و امکان استفاده از مصالح برای ساخت آن ها وجود ندارد، استفاده می شود. سازه سیرک ها نوعی از سازه های تاشو هستند.

بادشو

از متریال مخصوص پلاستیکی جهت ساخت سازه های بادشو استفاده می شود.

ماهواره ای

در ارتفاع از سازه های ماهواره ای استفاده شده و به شکل خرپای فضایی ساخته می شوند. در خطوط انتقال نیرو از این سازه استفاده می شود.

پل

سازه پل فضاکار به پل هایی که در ساخت آن ها از خرپای مرکب فضایی استفاده می شود، کاربرد دارد.

انواع سازه فضاکار ( بر اساس مصالح )

در ساخت سازه های فضاکار از مصالح گوناگونی استفاده می شود.

فولادی

سازه فضاکار فولادی از متداول ترین انواع متریال بوده و از ویژگی های آن می توان به در دسترس بودن، سختی و جوش پذیری اشاره کرد.

آلمینیومی

از ویژگی های این متریال می توان به سبک بودن اشاره کرد همچنین آلمینیوم در برابر خوردگی مقاوم می باشد.

چوبی

از این سازه در ساختمان های مدرن تجاری و صنعتی استفاده می شود. به طور کلی سیستم های فضاکار در سازه هایی که در ساخت آن ها ستون به کار نرفته و به پوشش دهانه بزرگ احتیاج دارند، کاربرد دارد.

مزایای سازه فضاکار

• زیبایی
• ایمنی بالا
• وزن سبک
• هزینه مقرون به صرفه
• سرعت بالا در نصب و اجرا
• امکان باز و بسته کردن مجدد سازه
• امکان تولید قطعات سازه در کارخانه
• قابلیت ایجاد تغییر در فضای ایجاد شده
• قابلیت ایجاد سقف افقی در فضای داخلی
• عدم استفاده از عملیات جوشکاری در هنگام نصب