18
مه

رامکا چیست ؟

به قسمتی از سازه ستون که مشخص کننده فاصله میان قالب تا میلگرد ستون است رامکا یا پاشنه بتن می گویند. استفاده از رامکا سبب قرار گرفتن ستون های ساخته شده در سازه در یک راستا می باشد. رامکا به دو دسته بتنی و فولادی تقسیم بندی شده که استفاده از رامکای فولادی به جهت امکان از بین رفتن پوشش بتنی بر روی آرماتور و خاموت ها در آن، توصیه نمی شود. در ادامه با رامکا و نحوه اجرای آن آشنا خواهیم شد.

 

نحوه اجرای آن در ستون

همانطور گفتیم رامکا به بخشی از یک میلگرد فولادی که طول آن با طول ستون برابر می باشد، گفته می شود که هدف آن آسان نمودن ستون بندی است. دقت بالا در اجرای رامکا دارای اهمیت فراوان بوده چرا که کوچک ترین خطا نیز می توان سبب وجود مشکل در ستون بندی باشد.
جهت نصب رامکا در ابتدا در فاصله های 10 سانتی از پایین ستون میلگرد رامکا به اندازه طول ستون نصب و تعبیه می شود. سپس به صورت عمودی 4 عدد ملیگرد با استفاده از جوشکاری و یا سیم های مخصوص آرماتوربندی قرار می گیرد. توجه داشته باشید روش جوشکاری دارای محدودیت های خاص خود بوده و برای مثال جهت جوشکاری بر روی میلگرد های آج دار با محدودیت هایی مواجه خواهید شد. از این استفاده از این روش چندان توصیه نمی شود و پیشنهاد ما استفاده از سیم های مخصوص آرماتوربندی است.
از رامکای فولادی در مکان های نزدیک به آب و امکان بارش باران زیاد استفاده نکنید چرا که سبب ایجاد فرسایش در پایه ستون شده و بهترین راه استفاده از رامکای بتنی است.
زمانی که اجرای میلگرد رامکا در ستون بندی تمام شد باید آن ها را از قالب ها جدا ساخت. در هنگام این کار بخش انتهایی مقطع فولادی را مشاهده خواهید کرد. که این موضوع می تواند به عنوان یک هشدار برای پوسیدگی در نظر گرفته شود. پوسیدگی در این بخش ممکن است آرماتوربندی و ستون بندی را تحت تاثیر قرار دهد که در این زمان می توان از اسپیسر رامکا استفاده کرد. اسپیسر رامکا سبب باقی ماندن انتهای میلگرد مخفی در بتن می شود.

بیشتر بدانید: کفراژ چیست؟

نحوه اجرا رامکای بتنی

در مرحله اول اجرای رامکای بتنی، پیش از بتن ریزی ستون ها، از یک ریسمان در قسمت پایین و در امتداد ستون ها استفاده می کنیم. سپس در پشت آن از یک تخته استفاده کرده و آن را با بلوک یا آجر در جای خود محکم می کنیم. این کار را در چهار طرف ستون ها انجام می دهیم. در مرحله بعدی بتن ریزی با ارتفاع 10 سانتی متر را آغاز می کنیم.

نحوه اجرا رامکا با استفاده از میلگرد

اجرای آن با استفاده از میلگرد در اطراف شبکه میلگرد ستون در پایین ترین قسمت صورت گرفته تا با استفاده از آن محل قرار گیری قالب بتن مشخص شود.

کاربرد

• هم راستایی ستون ها
• حل مشکلات قالب بندی
• دسترسی به میزان تقریبی فاصله انتهایی میلگرد تا پایین ستون

نکات مهم در اجرای رامکا

• اجرای رامکا باید با دقت بالایی باشد چرا که رامکا در قسمت پایینی ستوون تعبیه شده است.
• رامکا بخشی از ستون بوده و از همین رو باید در بتن ریزی و میزان آن دقت لازم را داشت تا اینگونه ستون دچار مشکل نشود.
• روش اجرای رامکا باید به صورت یکپارچه بوده و هیچگونه درزی در هنگام اجرای آن وجود نداشته باشد. زمانی که حتی فاصله بین دو درز کم باشد، وجود آن غیرمجاز است. اهمیت این موضوع در مناطق زلزله خیز بیشتر خواهد بود.
• از رامکا های فولادی نباید در مناطق دارای آب و هوای مرطوب و بارانی استفاده شود چرا که سبب خوردگی شده و به ستون آسیب وارد می کند.
• زمانی که بتن در ساخت ستون ها به صورت دستی تهیه شده باشد، بهتر است از بتن رقیق تر استفاده شود. به این ترتیب قالب به خوبی پر خواهد شد. برای تهیه بتن رقیق تر باید از عیار سیمان بیش تری استفاده کرد.