08
آوریل

نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم شامل چه مواردی می‌شود؟

با نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم بیشتر آشنا شوید

تخریب فرآیندی است که در آن یک سازه با روش‌هایی که از پیش برنامه‌ریزی شده برچیده می‌شود. اگر صاحب یک ساختمان کلنگی هستید و قصد دارید که آن را تخریب کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با هم نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم را مرور کنیم. تخریب ساختمان به روش‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که در قسمت بعدی مقاله آن‌ها را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

 

نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم شامل چه مواردی می‌شود؟

مسلماً، نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم بی‌شمار هستند. در این قسمت قصد داریم به این نکات اشاره کنیم. قبل از تخریب ساختمان، نحوه و روش انجام کار باید بررسی شود. کارشناسان با بررسی ویژگی‌های ساختمان از جمله مصالح، نوع ساخت و ساز، شرایط زهکشی، شرایط ترافیکی و مکانی که ساختمان در آن قرار دارد نسبت به یک برنامه‌ریزی دقیق برای تخریب ساختمان اقدام می‌کنند.

از دیگر نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم این است که از قطع کردن انشعابات مانند برق، گاز و آب اطمینان حاصل کنید. شرکت‌های مربوطه از قبیل شرکت برق، گاز و آب را در جریان کار خود قرار دهید. در صورتی که برای تخریب ساختمان به رضایت فرد و یا سازمانی نیاز دارید، قبل از تخریب حتماً آن را تهیه کرده تا در صورت لزوم بتوانید ارائه دهید.

آزبست از دیگر نکات ضروری است که دانستن آن قبل از تخریب ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در صورتی که به آزبست شک دارید، بهتر است با افراد متخصص مشورت کنید. در غیر این صورت، ذرات معلق در هوا برای شما و همسایگان مجاور خطراتی را ایجاد خواهد کرد.

در صورتی که ساختمان شما به ملک‌های دیگری متصل است، باید قبل از تخریب نسبت به دریافت رضایت از آن‌ها اقدام کنید.

از دیگر نکاتی که قبل از تخریب باید در نظر گرفته شود، بررسی شرایط ساختمان‌های مجاور است. با انجام این کار، خطرات و آسیب‌های احتمالی به حداقل خواهد رسید.

 

روش‌های تخریب ساختمان کدامند؟

حالا که با نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم آشنا شدیم، زمان آن رسیده که با روش‌های تخریب ساختمان آشنا شویم. یکی از مهمترین اهداف برای تخریب ساختمان حذف ساختمان‌های فرسوده و به ارمغان آوردن زیبایی برای شهر است. البته برخی از ساختمان‌ها نیز از ایمنی و مقاومت بسیار کمی در برابر زلزله و طوفان برخوردارند. همین مسأله باعث آسیب و حتی تخریب ساختمان‌های‌های مجاور آن می‌شود. در این شرایط، ممکن است صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری به جا بماند.

مهندسی تخریب ساختمان با ایجاد اصول و روش‌های خاصی توانسته این ساختمان‌های نا ایمن و غیر مقاوم را حذف کرده و ساختمان‌های زیبا و مقاوم را جایگزین آن کند.

روش‌های مختلفی برای تخریب ساختمان وجود دارد. این روش‌ها بسته به مکان، مصالح ساختمانی و هدف تخریب متغیر هستند. برای انتخاب روش تخریب ساختمان خود بهتر است با فرد متخصصی که از تجربه و مهارت کافی در این زمینه برخوردار است مشورت کنید.

یکی از روش‌های تخریب ساختمان، تخریب به روش انفجاری می‌باشد. این روش که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد برای تخریب سازه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت، ساختمان با استفاده از مواد منفجره فرو خواهد ریخت.

روش تخریب مکانیکی از روش‌های دیگر برای تخریب ساختمان به شمار می‌رود. این روش برای تخریب ساختمان‌هایی که دارای ارتفاع زیادی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، یک ماشین که به یک بازوی تخریب بلند مجهز شده، برای فرو ریختن ساختمان از بالا به پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش بیشتر برای سازه‌های بتن مسلح، فولادی و مصالح مخلوط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تخریب یکی دیگر از روش‌ها برای تخریب ساختمان به شمار می‌رود. در این روش، از یک توپ تخریب که به شکل آونگ می‌باشد و دارای وزنی حدود ۱۲۰۰۰ پوند می‌باشد برای فرو ریختن ساختمان استفاده می‌شود. توپ تخریب در حالی که از جرثقیل آویزان شده بر روی ساختمان می‌افتد. این روش می‌بایست توسط اپراتور‌هایی که دارای تخصص و مهارت کافی در این زمینه هستند انجام شود. در غیر این صورت، چرثقیل واژگون خواهد شد. یکی از معایب این روش این است که با سر و صدا و گرد و غبار بسیار زیادی همراه است.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توان برای تخریب ساختمان معرفی کرد، تخریب انتخابی است. این روش با توجه به این که دوستدار محیط زیست بوده، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این روش، مواد به صورت ذره ذره برداشته می‌شود تا شاید بتوان آن‌ها را بازیافت و مجدداً استفاده کرد. در این روش، ساختمان به صورت قطعه قطعه تخریب شده و بدین ترتیب فرآیند تخریب مدت زمان بیشتری به طول خواهد انجامید.

با بررسی نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم به راحتی می‌توانیم از پرداخت هزینه‌های اضافی و غیر ضروری جلوگیری کنیم. در طول فرآیند بهتر است با افراد متخصص و کارشناسان کاربلد مشورت کرده و از نظر آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

برای تخریب ساختمان چه مراحلی باید گذرانده شود؟

امروزه با توجه به این که ساختمان‌ها بسیار قدیمی شده‌اند، ما ناگریز به تخریب ساختمان‌ها هستیم. با انجام این کار می‌توانیم ساختمان‌های جدید، مدرن و با ایمنی بیشتری داشته باشیم. در صورتی که این مراحل طبق قوانین انجام شوند، مشکلات ایمنی و محیط زیستی به حداقل رسیده و یا به طور کلی حذف می‌شوند.

یکی دیگر از نکاتی که نیاز است قبل از تخریب ساختمان بدانیم، آگاهی از مراحل و گرفتن مجوز‌های لازم در این زمینه است.

از مراحل اولیه برای تخریب ساختمان، دریافت مجوز‌های لازم از شهرداری می‌باشد. در این حالت، قبل از شروع کار باید به شهرداری مراجعه کرده و با شرح روش و برنامه تخریب خود و تحت نظارت مهندس ناظر نسبت به تخریب ساختمان خود اقدام کنید.

در مرحله بعد باید تحت نظارت شرکت‌های مرتبط نسبت به قطع انشعابات آب، برق، گاز و تلفن اقدام نمایید. سپس باید نسبت به تخلیه بنا اقدام کنید. در این شرایط، باید تمامی وسایل و تجهیزاتی که قابل جداسازی هستند مانند درب، پنجره، سرویس بهداشتی، لوله‌ها و کانال‌ها را جدا کنید.

در مرحله بعد لازم است تا با حصار کشی و نصب علائم هشدار از ایمن‌سازی ساختمان‌های اطراف و افراد رهگذر در حین تخریب ساختمان اطمینان حاصل کنید. حالا زمان آن رسیده که با توجه به روشی که برای تخریب ساختمان خود انتخاب کرده‌اید، عملیات تخریب را آغاز کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی که قبل از تخریب ساختمان باید بدانیم را با یکدیگر مرور کنیم. در صورت رعایت این نکات و قوانین می‌توانید این فرآیند را با حداقل آسیب و صدمات برای ساختمان‌های مجاور و رهگذران با موفقیت به اتمام برسانید.