02
ژوئن

میلگرد ادکا ( اوتکا ) چیست ؟

میلگرد ادکا یا اوتکا یکی از پرکاربرد ترین انواع آرماتور ها در سقف تیرچه بلوک می باشند. برای آنکه بخواهیم شما را با میلگرد های ادکا آشنا سازیم باید به بررسی میلگرد ممان منفی نیز بپردازیم. در ادامه با هر دو این میلگرد، مزایا و معایب و همچنین نکات اجرایی هر کدام آشنا خواهیم شد.

 

میلگرد ادکا ( اوتکا )

تیر های فولادی محل قرار گیری تیرچه ها در آرماتور های بتنی می باشند و از همین رو در برخی از مواقع ممکن است تیرچه ها به اندازه کافی فضا جهت نشیمن نداشته باشند. این موضوع باعث می شود که احتمال در رفتن آن ها در زمان اجرای عملیات هایی چون بتن ریزی و تردد افراد وجود داشته باشد. در این شرایط از آرماتور های ادکا یا اتکا جهت رفع این مشکل استفاده می شود. جایگاه استفاده از آرماتور های ادکا در قسمتی است که تیرچه به تیر متصل می شوند. استفاده از ادما باید در کنار جوش تیرچه به بال تحتانی انجام بگیرد. آرماتور های ادکا به لحاظ ظاهری شبیه به گردن اردک می باشند و دارای ویژگی هایی چون امکان قرارگیری بر روی هر تیرچه و قابلیت خم تا 180 درجه می باشند.

مزایای میلگرد ادکا

  • میلگرد های ادکا سبب استحکام سقف و ترک نخوردن آن ها از محل تیر حمال می شوند.
  • دامنه ارتعاشات با استفاده از آن ها کاهش می یابد.
  • زمانی که سازه به صورت کامل از هم گسیخته باشد، سقف به طور کامل فرو نخواهد ریخت.
  • خیز سقف به وسیله این میلگرد ها کاهش می یابد.
  • میلگرد اتکا سبب کاهش بار وارده بر میلگرد های کششی اصلی می شوند.

میلگرد ممان منفی

میلگرد های ممان منفی یکی دیگر از انواع آرماتور های پرکاربرد در سقف های تیرچه بلوک می باشند. به طور کلی فرض بر این گرفته می شود که در طراحی تیرچه بلوک، تیرچه ها باید همراه با دهانه ساده بوده و مقدار لنگر آن ها صفر باشد. اما در عمل این شرایط وجود ندارد و مقداری لنگر منفی به جهت یکپارچگی دال بتنی سقف، در دال ایجاد می شود. از همین رو جهت تحمل این لنگر منفی باید اصلاحاتی صورت بگیرد. این اصلاحات باید به گونه ای باشند که تیرچه دو سر مفصل در تکیه گاه ها قابلیت تحمل لنگر منفی را داشته باشد. به همین علت از میلگرد های کوچکی در قسمت فوقانی دال بتنی سقف و بین دو دهانه مجاور استفاده می شود. این میلگردها نیروی کششی ایجاد شده از لنگر منفی را در قسمت بالای دال خنثی می کنند. میلگرد های ممان منفی در قسمت ابتدایی و انتهایی تیرچه مورد استفاده قرار می گیرند و از همین رو به آن ها سرتیرچه گفته می شود. این میلگرد ها همچون میلگرد ادکا بر روی هر تیرچه ای قرار می گیرد و دارای حداقل خم 90 درجه می باشند.

مزایای میلگرد های ممان منفی

  • ترک برنداشتن سقف از محل تیر
  • کاهش مقدار بار وارد به میلگرد های کششی اصلی
  • جلوگیری از فروپاشی کامل سقف در هنگام ایجاد گسیختگی
  • کاهش خیز سقف
  • کم شدن دامنه ارتعاشات

مقایسه میلگرد های ممان منفی و میلگرد ادکا

در تمامی موارد استفاده از میلگرد های ممان منفی ضروری می باشد اما میلگرد ادکا تنها زمانی استفاده می شود که مقاومت برشی انتهای تیرچه کافی نباشد.جهت جلوگیری از ایجاد ترک برشی از میلگرد ادکا استفاده می شود. در حالی که از میلگرد ممان منفی برای خنثی نمودن نیروی کششی ایجاد شده از لنگر منفی در قسمت بالای دال استفاده می شود. از همین رو باید به عملکرد هر دو میلگرد آگاه بوده و آن ها را با یک دیگر اشتباه نگیریم.

نکات اجرایی در میلگرد های ادکا و ممان منفی

  • از میلگرد ادکا به عنوان نوعی میلگرد تقویت برشی جهت جلوگیری از ایجاد ترک برشی استفاده می شود. برای استفاده از این میلگرد باید حداقل به اندازه 12 سانتی متر از میلگرد کششی به داخل تکیه گاه ادامه پیدا کند. در غیر این صورت باید این میلگرد با سطح مقطعی برابر با میلگرد کششی و با طول پوشش کافی در قسمت انتهایی تیرچه نصب شود.
  • میلگرد منفی باید با احتساب 15 درصد لنگر خمشی وسط دهانه در محل تگیه گاه تعبیه و نصب شود.
  • تیرچه ها باید همراه با دو سر مفصل طراحی شوند.
  • استفاده از میلگرد ممان منفی از آن جایی که در دو سر تیرچه کشش وجود دارد، امری بسیار مهم و ضروری است.

میلگرد های ادکا را در بسیاری از فروشگاه ها و کارگاه های تولید کننده و فروشنده میلگرد می توان تهیه کرد.