12
دسامبر

مقدار بتن مصرفی در سقف های وافل

مقدار بتن مصرفی در سقف های وافل چقدر است؟ یکی از شاخصه های اصلی در اجرای سقف های وافل، کاهش بتن مصرفی می باشد. بدین ترتیب مرحله ی بتن ریزی یکی از ساده ترین مراحل اجرای کار خواهد بود. به دلیل استفاده از مصالح ساختمانی کمتر، اجرای سقف وافل در مقایسه با سایر سقف ها هزینه های کم تری داشته و به صرفه تر می باشد. در حقیقت سقف وافل به عنوان یکی از اقتصادی ترین سقف ها نام برده می شود. در ادامه شما را با مقدار بتن مصرفی در سقف وافل آشنا می کنیم.از مواردی که باید قبل از بررسی مقدار بتن مصرفی در نظر بگیرید، متغیر بودن قیمت بتن و اجرای آن در هر سال می باشد و هرساله مبلغی به قیمت ها به دلیل افزایش نرخ سیمان مصرفی به آن افزوده می شود. قیمت بتن مصرفی بر اساس متر مکعب محاسبه می شود.
مقدار بتن مصرفی در سقف به ضخامت سقف بستگی دارد و ضخامت سقف نیز متاثر از دهانه ی سقف می باشد و با توجه به این موارد می تواند مقادیر متفاوتی را به خود اختصاص دهد که این مقدار در سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه متفاوت می باشد.

 

در جدول های زیر می توانید به آسانی با داشتن وزن سقف و تقسیم آن به وزن مخصوص بتن، حجم بتن مصرفی در هر متر مربع را محاسبه کنید. هم چنین محاسبه ی ضخامت بتن مصرفی نیز برای سقف وافل دو طرفه با استفاده از جداول زیر امکان پذیر می باشد. هر چه ضخامت سقف کمتر باشد، میزبان بتن مصرفی نیز کاهش پیدا می کند.

مثال :

در یک قالب 80 در 80 در 28 با ضخامت سقف 35 سانتی متر وزن بتن مصرفی 405 کیلوگرم می باشد که از تقسیم این عدد به 2450 مقدار حاصله برابر با 0.16 می باشد. این عدد نشان دهندی میزان بتن مصرفی در هر متر مربع است. در این جداول برای ضخامت بتن 7 سانتی متر بر روی سقف در نظر گرفته شده است و معمولا بتن مصرفی کل سازه در ساختمان های معمول بین 0.35 تا 0.4 متر مکعب در هر متر مربع ساختمان می باشد. ساختمان های معمول شامل بتن مصرفی سقف، ستون، فوندانسیون و تیر ها می باشد.

  • اگر میخواهید هزینه های بنای خود را کاهش دهید برای سقف میتوانید به جای خرید از اجاره قالب وافل استفاده کنید.

بتن ریزی سقف وافل

در کنار اهمیت مقدار بتن مصرفی موارد مهم تری نیز وجود دارند که نیازمند دقت بالایی می باشند. یکی از این موارد بتن ریزی در اجرای سقف های وافل است. قبل از عملیات بتن ریزی باید با بررسی ها متعدد متوجه شد که آیا امکان نشتی بتن وجود دارد یا خیر. اگر امکان نشتی بتن وجود داشته باشد باید آن را برطرف کرده تا از اجرای پروژه عقب نماند. پس از این بررسی، بتن در محل اجرای پروژه برده شده و بر روی سقف ریخته می شود. این مرحله باید به صورتی باشد که بتن ها به صورت کاملا یکپارچه بر روی سقف قرار بگیرند. بتن ها بر اساس مقاومت و مشخصات به کار رفته در آن ها دسته بندی می شوند و انواع مختلفی دارند.
در اجرای سقف وافل بسیاری از موارد حذف می شوند به همین علت اجرای آن ساده تر و سریع تر انجام شده و هزینه های کمتری نیز دارد. در اجرای سقف وافل، ماده خاص برای روان کنندگی بتن دیگر اضافه نمی شود و از مراحل کار حذف می گردد.
برای شکل گیری بتن به زمان بندی خاصی نیاز می باشد و باید زمان آن تمام شده تا بتوان قالب ها را خارج کرد.
قالب برداری باید با روش و اصولی خاص انجام شود تا برای استفاده ی بعدی کاربرد داشته باشد و آسیبی به آن وارد نشود. این یکی از مواردی است که به کاهش هزینه ها کمک شایانی می کند.

 

دلایل برتری سقف وافل در مقایسه با سقف های دیگر

1- راحتی در اجرا و کاهش هزینه های حمل و نقل
2- عملکرد ویژه در برابر حریق ( به دلیل قرار گرفتن میلگرد ها در داخل بتن و ایجاد پوشش مناسب )
3- کاهش لرزش سقف
4- به حداقل رسیدن انتقال صدا
5- کاهش میزان بتن مصرفی در هر متر مکعب و در نتیجه کاهش هزینهدر حال حاضر سقف های وافل با مزیت های فوق العاده خود به جهت استفاده از بتن کم تر و کاهش شدید هزینه های مصرفی، به عنوان مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در ساختمان سازی ها می باشند. خدمات و پروژه های خود را می توانید به مجموعه ما با چندین سال سابقه به همراه بهترین نیرو های متخصص بسپارید.