12
ژانویه

مقایسه سقف وافل یکطرفه و سقف تیرچه بلوک

هدف سقف های دال مجوف بتنی، حذف بتن ناآکارامد در بخش هایی از سقف است. به این ترتیب می توان با به حداکثر رساندن کاهش وزن مرده سقف و به حداقل رساندن سختی خمشی سقف، دهانه های بلند را پوشش داد تا از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر باشد. به همین دلیل در سال های اخیر استفاده از سقف های دال مجوف بتنی، مورد استقبال فراوان صنعت ساختمانی کشور قرار گرفته است.
سقف های تیرچه بلوک معایب فراوانی داشته و به دلیل محدودیت های کاربردی آن در کشور، در حوادثی مانند زلزله و آتش سوزی، خسارات جبران ناپذیری پدید می آورند. در مقابل سقف وافل مزایای فراوانی دارند.
در ادامه مزایای این سقف ها به عنوان بهترین جایگزین سقف های تیرچه بلوک را به طور کامل شرح می دهیم.

متأسفانه با وجود منسوخ شدن دال یک طرفه از نوع تیرچه بلوک یا تیرچه پلاستوفوم، هم اکنون ۷۵ درصد از ساخت و ساز های کشور از این دال های یک طرفه استفاده می شود و بیش ترین آمار مصرف در کشور را دارد. در زیر به برخی از معایب این سقف ها می پردازیم.

۱- به طور کلی بلوک های پلی استایرن بسیار غیر قابل کنترل بوده و هر لحظه باید نگران آتش سوزی و افروخته شدن آن ها بود. بلوک های پلی استایرن پس از سوختن، گاز های سمی و دودزا بسیار خطرناکی را با سرعتی بالا، از خود انتشار می دهند.

۲- نظارت دائم و کامل بر ساخت تیرچه ها، ممکن نیست چرا که تولید این تیرچه ها در کارگاه هایی جداگانه انجام می گیرد.
۳- به دلیل اتصال سرد، اتصال بتن پاشنه تیرچه با بتن جان به طور کامل و درست صورت نمی گیرد.
۴- به دلیل ایجاد تنش در میلگرد ها، جوشکاری هایی که در ساخت تیرچه انجام می شود از نظر فنی به طور کلی مردود حساب می شود.
۵- هنگام انتقال و جابه جایی تیرچه ها توسط ماشین های کوچک و با رفت و آمد های زیاد، تیرچه ها به دلیل آسیب پذیر بودن خود هزینه های زیادی را به کارفرما تحمیل خواهند کرد.
۶- در محاسبات انجام شده، مقاومت بتن پاشنه تیرچه با بتن سقف، یکسان فرض شده است. این در حالی است که در واقع بتن پاشنه تیرچه، همان ملات سیمانی است.

۷- استفاده از بلوک های پلی استایرن و برش کاری آن سبب پخش شدن تکه های آن بر روی سقف می شود. در این گونه موارد تمیز کردن محل تیرها و تیرچه ها علاوه بر دشواری، هزینه بر است.
۸- ویبره زدن بتن تیرچه به علت ماندگاری بلوک و عدم نمایان شدن بتن تیرچه پس از بتن ریزی، در بسیاری از موارد به درستی انجام نمی گیرد.

۹- بلوک های پلی استایرن در حین بتن ریزی حرکت می‌ کنند و معمولا جان تیرچه و یا عرض تای بیم کم تر از عرض طراحی اجرا می شود.
۱۰- در حین اجرای سقف، خطرات زیادی برای نیرو های اجرایی به علت نبود استقامت بلوک های پلی استایرن به وجود می آید.

۱۱- میلگرد حرارتی به دلیل ماهیت بلوک های پلی استایرن و فرو رفتن اسپیسر در آن، به بلوک میچسبد که در حقیقت تفاوتی با حذف میلگرد ندارد.
۱۲- در زمان قرار دادن تیرچه بر روی سقف، در بیش تر موارد بتن تیرچه تخریب می شود، میلگرد تیرچه نمایان شده و هنگام بتن ریزی این محل خالی خواهد ماند. که این موارد به معنی عدم اتصال تیرچه در محل تکیه گاه به تیر اصلی است.

۱۳- آرایش و فاصله خاموت ها، در زمان جا زدن تیرچه از بین می رود و برای مرتب کردن آن ها نیازمند صرف هزینه و زمان زیاد می باشد.

قالب وافل و روش اجرای آن

قالب وافل، قالبی غیر ماندگار است و پس از بتن ریزی، از بتن جدا می شود و مجددا می توان از آن در سقف ها و پروژه های بعدی استفاده کرد. هم چنین پس از تمام شدن عمر مفید این قالب ها، امکان بازیافت آن ها نیز وجود دارد. این توانایی قالب های وافل باعث حذف تمامی بلوک های سقفی می شود و علاوه بر این ویژگی ها، قالب های وافل به حفظ منافع ملی، سبک سازی و ایمنی بیشتر ساختمان ها قه خصوص در زمان وقوع زلزله، کمک شایان و موثری می کند.
در هنگام اجرای سقف، به دلیل استحکام قالب های وافل نیرو های اجرایی بدون نیاز به نگرانی بابت شکستن قالب ها، به راحتی امکان تردد داشته و از نظر امنیت جانی شان در کار خاطری آسوده دارند. مشکلات نصب وجود نداشته و از نظر فنی بسیار بهتر و راحت تر اجرا می شود. از خصوصیات دیگر این سقف ها می توان به اجرای راحت و آسان آن ها توسط نیرو های اجرایی اشاره کرد. اجرای این سقف ها مشابه سقف تیرچه بلوک است و نیازی به آموزش های ویژه ندارد.

مزایا سقف وافل در برابر سقف تیرچه بلوک

1- سبک بودن قالب به گونه ای که تنها توسط یک نفر نیز قابل حمل است
2- حذف انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته
3- شسته و تمیز شدن راحت قالب ها با آب
4- حذف مراحل و هزینه های ساخت تیرچه پیش ساخته، حمل و نقل، انبار کردن و انتقال به طبقات
5- قالب وافل نیاز به چرب کردن ندارد و حداقل تکرار استفاده از آن 50 مرتبه می باشد که درصورت استفاده صحیح و مراقبت بیشتر، این تعداد تا 100 مرتبه قابل افزایش خواهد بود
6- عدم نیاز به جابجایی خاموت و شکستن بتن سر تیرچه و سهولت در میلگرد گذاری سقف
7- با توجه به امکان مونتاژ به اندازه های مختلف، امکان اجرای دال یک و دوطرفه وجود دارد
8- به دلیل غیر ماندگار بودن قالب و امکان بازیافت آن، حافظ محیط زیست و سرمایه ملی خواهد بود
9- امکان نصب ورق برای ساپورت های تاسیساتی در کف تیرچه، قبل از بتن ریزی
قابل استفاده در انواع اسکلت بتنی و فلزی
10- وزن بتن این سقف حداقلkg/m2 250 می باشد
11- وزن میلگرد سقف حداقل kg/m2 5 می باشد.

12- به دلیل سبک بودن قالب، زیرسازی ساده و کم هزینه و اجرای سریع تر با کیفیت بالاتری نسبت به سقف های متداول دارد
13- به دلیل جنس قالب وافل، هیچ گونه جذب آب بتن انجام نمی گیرد و ویبراسیون در آن به صورت کامل انجام می شود
14- با تغییر نحوه مونتاژ قالب می توان سقف را به صورت دال یک و دوطرفه اجرا کرد
15- ممان اینرسی و صلبیت بالا به دلیل بتن ریزی یکپارچه سقف که نتیجه آن کاهش قابل توجه لرزش سقف خواهد بود
16- استفاده از سقف سازه ای به عنوان سقف نمایان (اکسپوز) و حذف نازک کاری در مشاعات و پارکینگ
17- جرای اقتصادی دهانه های بزرگ
18- امکان عبور تاسیسات از داخل سقف و در پی آن کاهش هزینه کف سازی و بار مرده سقف، همچنین افزایش فضای مفید
19- ایمنی در اجرا، حریق و زلزله
20- امکان عبور تاسیسات از داخل سقف و در پی آن کاهش هزینه کف سازی و بار مرده سقف و همچنین افزایش فضای مفید