23
دسامبر

مقایسه اجرای سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

همان طور که می دانید با توجه به نوع عملکرد و طول دهانه، سقف های وافل به دو نوع سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه تقسیم می شوند. به همین علت در اجرای سقف های وافل باید به تفاوت های اجرای آن در سقف وافل یک طرفه و دو طرفه توجه داشت.
مراحل اجرای هر دو سقف یکسان می باشد اما جزئیاتی در اجرای هر کدام وجود دارد که آن ها را از یک دیگر متمایز می کند. در ادامه با بیان تفاوت های این دو نوع سقف، مراحل مختلف اجرای سقف وافل را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مراحل اجرای سقف وافل ( یک طرفه و دو طرفه )

همان طور که گفتیم به طور کلی سقف های وافل با توجه به طول دهانه شان به دو نوع یک طرفه و دو طرفه اجرا می شوند. در صورتی که طول دهانه تا 7 متر و مستطیل شکل باشد از سقف وافل یک طرفه و در صورتی که طول دهانه ها بیشتر از 8 متر باشد از سقف وافل دو طرفه استفاده می شود. مراحل اجرای سقف های یک طرفه و دو طرفه به صورت کلی یکسان و به صورتت جزئی متفاوت است. آگاهی و اطلاع مهندسان از اجرای هر دو سقف حائز اهمیت می باشد. در زیر مراحل کلی اجرای سقف وافل را نام برده ایم.
مراحل مشابه در اجرای سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه
1- شمع بندی ( اسکفولد )
2- شاسی کشی یا قوطی کشی
3- قالب گذاری
4- آرماتور بندی
5- بتن ریزی
6- بازکردن سقف

تفاوت های اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

1- مونتاژ و نصب کردن قالب وافل یک طرفه

به دلیل متغیر بودن طول دهانه ها، در اجرای سقف های وافل از قالب وافل یک طرفه استفاده می شود. قالب های وافل یک طرفه قابل مونتاژ می باشند و به دلیل تغییر طول آن ها در ابتدا باید با توجه به نقشه سازه مونتاژ شوند. برای مونتاژ نیز به طور کلی از 3 قطعه 50 سانتی و 2 قطعه 15 سانتی استفاده می شود. طول آن ها نیز برابر 180 و عرض آن ها برابر 60، 70 یا 75 می باشد. این فاصله ها برابر با همان فاصله ی تیرچه ها است.
در انتهای دهانه ها به قطعات کوچک تری نیاز بوده و قالب ها را در سایز های مورد نظر مونتاژ می کنند. این نوع مونتاژ متداول ترین نوع مونتاژ می باشد و برای آگاهی کامل از نوع مونتاژ باید طراحی پلان قالب چینی برای سقف وافل را قبل از اجرا طراحی کرد.
بنابر این می توان گفت یکی از مهم ترین تفاوت های اجرای سقف های وافل در مرحله اول و مونتاژ می باشد. چرا که در اجرای سقف وافل دو طرفه برخلاف سقف وافل یک طرفه نیازی به مرحله مونتاژ نمی باشد. قالب های سقف های دو طرفه دارای ابعاد مشخص ( 60*60 ، 80*80 ،90*90 ، 86*86 ) می باشند.

 

2- زیرسازی سقف وافل

یکی دیگر از تفاوت های اجرای سقف های وافل در مرحله ی زیر سازی می باشد. به طور معمول در سقف وافل یم طرفه، در زیر آکس تیرچه ها، پروفیل یا قوطی قرار می دهند. این مرحله که تنها در وافل یک طرفه انجام می شود. چرا که طول وافل های یک طرفه در حدود 1.5 متر یا 2 متر می باشد.
در مقابل زیرسازی سقف سقف وافل دو طرفه معمولا در زیر تیرچه ها و فواصل آن دقیقا به اندازه آکس به آکس تیرچه است. سطح زیرین زیرسازی نیز در جهت عمود بر تیرچه می باشد. در این نوع سقف ها بهتر است پروفیل ها دقیقا زیر تیرچه ها اجرا شوند و انتخاب زیادی نسبت به فاصله ها نخواهیم داشت. در روش دیگر زیر هر وافل 2 پروفیل یا لوله جهت کم کردن فاصله ها وجود دارد. در این روش که به ابزار بیشتری نیاز می باشد لوله ها در جهت عمود بر تیرچه های وافل استفاده می شوند.

اهمیت اجرای سقف های وافل یک طرفه

اجرای سقف سازه یکی از مهم ترین مراحل اجرای سازه می باشد و اگر به درستی انجام نشود مشکلات فراوانی به بار خواهد آورد. اشتباهات رایج در اجرای سازه عموما به دلیل ناآگاهی از شیوه های اجرایی و هم چنین عدم انتخاب بهترین روش برای اجرا اتفاق می افتد. این موارد باعث ایجاد خسارات شدید مالی شده و دوام سازه را با مشکل مواجه می کند.
مهندسان با آگاهی از مراحل مختلف سقف می توانند بهترین روش را برای اجرا انتخاب کرده و از مبلغ هزینه های اضافی بکاهند. به همین علت مشاور پروژه باید قبل از اجرا از نظر مالی همه جوانت را بررسی کند.در حال حاضر سقف های وافل با مزیت های فوق العاده خود به جهت استفاده از بتن کم تر و کاهش شدید هزینه های مصرفی، به عنوان مناسب ترین گزینه ها برای استفاده در ساختمان سازی ها می باشند. خدمات و پروژه های خود را می توانید به مجموعه ما با چندین سال سابقه به همراه بهترین نیرو های متخصص بسپارید.

اگر بدنبال اجاره قالب وافل هستید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

اجاره قالب وافل