11
مه

متر لیزری و کاردبرد آن

متر لیزری به وسیله ای گفته می شود که با استفاده از آن می توان طول، سطح، زاویه و غیره را اندازه گیری کرد. آن چه که در این مطلب از کهن دک به بیان آن می پردازیم، معرفی ویژگی های متر لیزری و کاربرد آن می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

متر لیزری

متر لیزری یک وسیله بسیار دقیق و کاربردی است و با توجه به کاربرد آن نمونه های مختلفی دارد‌. از متر های لیزری علاوه بر اندازه گیری طول، سطح و زاویه ، برای اندازه گیری برخی از محاسبات فیثاغورث نیز استفاده می شود. هم چنین می توان فاصله اجسام از یک دیگر را با استفاده از زمان رفت و برگشت یک پالس به هدف، تعیین کرد.
نور لیزر جهت اندازه گیری با دقت بالا مناسب است چرا که به طور معمول تک فرکانس بوده و از طیفی متمرکز برخوردار است. هم چنین نور لیزر سرعت ثابتی داشته و مدت زمان پایایی آن بالا است. از این نور می‌ توان در فواصل دور استفاده کرد زیرا دیر تر از نور سفید پراکنده می شود. به همین جهت برای استفاده در انواع متر های لیزری مناسب می باشد.

کاربرد متر های لیزری

از کاربرد متر های لیزری می توان به استفاده از آن ها در ساخت و ساز، فرایند تولید صنعتی مانند فولاد، صنایع نظامی، نقشه برداری و عمق سنجی در اعماق اقیانوس اشاره کرد. اما مهم ترین کاربرد آن ها در اندازه گیری فواصل، ترازیابی و تطابق می باشد و با استفاده از آن ها می توان خطا های انسانی را به حداقل رسانده، هزینه های اجرایی را کاهش داده و سرعت انجام کار را نیز بالا برد.

هدف استفاده از متر های لیزری در فعالیت های ساختمانی

نصب و تراز کردن فریم و ستون های ساختمانی
اجرای فعالیت های مرتبط با دکوراسیون داخلی ( مثل نصب کاغذ دیواری، پارتیشن بندی و نصب دیوار های کاذب )
نصب انواع المان های ساختمانی مثل کابینت و قفسه ها
نصب سقف کاذب و رابیتس بندی
تنظیم و بررسی هم راستا بودن درب و پنجره
نصب کلیه اتصالات برقی مانند کلید، پریز،لوستر و …

مزایای متر لیزری

استفاده از متر های لیزری مزایای زیادی داشته که در زیر برخی از آن ها را نام می بریم :

• سرعت و دقت بالا از ویژگی های اصلی متر های لیزری می باشد
• هنگام استفاده از این متر ها نیاز به کمک فرد دیگری جهت نگه داشتن نبوده و به تنهایی قابل اندازه گیری می باشد
• کاربرد آن بسیار ساده و راحت است
• با استفاده از متر های لیزری می توان به راحتی نقاط دوردست و با ارتفاع زیاد مانند سقف ها را اندازه گیری کرد
• به دلیل سبک بودن آن ها امکان استفاده از آن بسیار راحت می باشد
• سرعت اندازه گیری آن ها بالا است
• متر لیزری قابلیت برآورد متراژ تا ۲۵۰ متر را دارد

معایب متر های لیزری

• محدودیت استفاده از متر های لیزری در مکان های همراه با مانع و دید غیر مستقیم
• ناتوانی در اندازه گیری در مکان های قوسی شکل
• واگرایی شدن پرتو های لیزر در فواصل طولانی به دلیل مجاورت نور لیزر با حباب های موجود در هوا

از جمله المان های مهم و اثرگذار در متر های لیزری، دامنه اندازه گیری، دقت در اندازه گیری و محاسبات اضافه آن است. دامنه اندازه گیری که به قابلیت متر در اندازه گیری نسبت داده می شود بین ۰.۵ و ۲۵۰ متر متغیر است.
تلورانس دستگاه متر لیزری یا همان دقت در اندازه گیری به صورت علامت مثبت و منفی بر روی دستگاه نمایش داده می شود و هرچه این میزان کم تر باشد به معنی دقت اندازه گیری بالا تر است.
در محاسبات اضافی مواردی چون اندازه گیری سطح، حجم، مقادیر فیثاغورث و … اندازه گیری می شود.
در هنگام خرید متر های لیزری باید به کیفیت و برد متر لیزری توجه بسیاری شود. متر ها با برد های متفاوت در بازار وجود داشته و هر چه برد دستگاه بالاتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر می رود.
نوع متفاوت متر های لیزری با توجه به کاربرد آن ها انتخاب می شوند. انتخاب نمونه ای که در برابر ضربه مقاومت بالاتری داشته باشد به دلیل استفاده بیشتر آن در محیط های کارگاهی و صنعتی، از اهمیت زیادی برخوردار است.

قیمت متر لیزری

قیمت متر لیزری با توجه به برند و کاربرد آن متفاوت است به همین علت قبل از خرید آن باید کیفیت، کاربرد و انتظارات را تحلیل کرده و سپس خرید صورت گیرد.

بخوانید!  سقف وافل چیست؟