09
دسامبر

فاصله ستون ها در سقف وافل چگونه است؟

فاصله ی ستون ها از سقف وافل

سقف وافل یکی از سقف های مقاوم و زیبایی است که در ساختمان ها کاربرد داشته و برای طراحی استفاده می شود. یکی را ویژگی های مهم این سقف ها غیرماندگاری آن باشد و امروزه استفاده از این نوع سقف افزایش زیادی پیدا کرده است. یکی از موارد مهمی که در سقف وافل باید به آن توجه کرد، فاصله ی ستون ها می باشد. در ادامه شما را با فاصله ی ستون ها و نکاتی که باید به آن دقت کنید آشنا خواهیم کرد با کهن دک همراه باشید.

 

فاصله ی ستون ها در سقف وافل نادیده گرفته می شود!

فاصله ی ستون اغلب در سقف های وافل به دلیل خطا و اشتباهات انسانی نادیده گرفته می شوند که باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی خواهند شد. طبق تجارت و محاسبات به طور معمول فاصله ی ستون باید تا حداکثر 8 متر باشد. اما باید پارامتر های دیگری را نیز در نظر گرفت که به صورت مستقیم با فاصله ی ستون ارتباط دارند. از این پارامتر ها می توان به نوع و ضخامت سقف اشاره کرد به طوری که فاصله ستون می تواند تا 17 متر نیز باشد و سقف وافل این قابلیت را ایجاد می کند که ستون ها با وجود این فاصله، بار و نیرو های مختلف را تحمل کنند.

تعیین محل ستون ها در سقف وافل چگونه است؟

تعیین محل ستون ها نیز از موارد بسیار مهمی است که در روند کار اهمیت بسیاری داشته و باید مراحل مختلف آن به ترتیب اجرا شود. نقشه ی معماری در مرحله ی اول یکی از موارد مهم در تعیین محل ستون می باشد چرا که ستون ها حد الامکان نباید در فضای مفید سازه استفاده شوند و داخل دیوارها مناسب ترین محل برای بکارگرفته شدن ستون ها می باشد. مهندسان به دلیل فاصله زیاد میان ستون ها در سقف وافل می توانند از فضای بیشتری استفاده کنند در جایگذاری ستون ها در سقف وافل نیازی به یکسان بودن فاصله ی ستون ها نبوده و لزوما ستون ها در یک آکس قرار نمی گیرند. هم چنین باید به استفاده از حداکثر فضا با تعبیه کردن ستون ها در دیوارها و جداره های جداکننده بسیار توجه کرد.

 

طراحی ستون ها در سقف های وافل

از نرم افزار های مهندسی برای طراحی ستون ها در سقف های وافل استفاده می شود که یکی از رایج ترین آن ها نرم افزار سیف می باشد. بنابر این باید به پارامتر های دیگری نیز در هنگام طراحی سقف های وافل توجه کرد. از این پارامتر ها می توان به ضخامت دال، ضخامت دو محور تیرچه، عرض تیرچه و عمق تیرچه اشاره کرد. این پارامتر ها در طراحی و اجرای سقف وافل به صورت جداگانه مقادیر مشخصی داشته که در ادامه با آن ها می پردازیم.
با توجه به ابعاد قالب وافل، فاصله ای که باید از محور تا محور تیرچه در نظر گرفته شود حداقل 60 و حداکثر 90 سانتی متر می باشد.
نبست اختصاص داده شده عمق تیرچه به دهانه به صورت 1 به 25 می باشد. هم چنین نسبت ضخامت دال به دهانه نیز 1 تا 24 میلی متر بوده و حدود تقریبی در نظر گرفته شده برای آن نیز باید در بازه 80 تا 125 میلی متر باشد.

  • اگر میخواهید هزینه های بنای خود را کاهش دهید برای سقف میتوانید به جای خرید از اجاره قالب وافل استفاده کنید.

زیرسازی سقف وافل با بهره مندی از ستون ها

در زیر سازی سقف های وافل باید از جک و پایه های نگهدارنده استفاده شود چرا که در زیرسازی داربست های فلزی با فاصله ی یکسان به این موارد نیاز می باشد. برای زیرسازی در سقف های کم تر از 3.5 متر از جک های صلیبی و در سقف های بیشتر از 3.5 متر از اسکافلد استفاده می شود. این موارد به دلیل افزایش رعایت ایمنی کار صورت می گیرد و باید به این نکات دقت بالایی داشت.

 

نکات مهم در ستون گذاری سقف وافل

در ستون گذاری سقف های وافل علاوه بر اهمیت فاصله ستون ها نکات مهم دیگری نیز وجود داشته و باید به آن ها توجه زیادی داشت. در زیر به این نکات می پردازیم.

1- زمانی که یک مکان و فضا را برای ستون گذاری انتخاب کردید باید از تمامی فضای موجود بهره بگیرید.
2- ستون گذاری باید کاملا مطابق با برنامه بوده و نباید به گونه ای باشد که در نهایت سازه را بی شکل بکند چرا که در این صورت نتیجه ای برای شما نخواهد داشت. بنابر در این مرحله رعایت نظم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
3- در هنگام اجرای ستون گذاری و استفاده از آن ها در پلان ها، به دلیل ابعاد و اندازه ی بزرگی که ستون ها دارند باید به حفظ زیبایی ساختمان دقت و توجه بسیار زیادی داشت.

سقف های وافل در دسته ی سقف هایی قرار گرفته اند که بارگزای آن ها بر روی ستون ها صورت می گیرد. به همین علت باید بیشترین میزان دقت و توجه در ایمنی کار داشت تا بتوان به عملکرد وِیژه ای دست یافت. هم چنین رعایت فاصله ستون ها در سقف وافل نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.