17
آوریل

دال بتنی چیست؟

به نوعی از سقف که به شکل یکپارچه از مصالحی همچون بتن و فولاد ساخته می شود، دال بتنی می گویند. از دال های بتنی جهت ساخت انواع مختلف سازه در کاربرد های گوناگون و ساخت عرشه انواع پل و کف سازی ها استفاده می شود. میلگرد و بتن اجزای اصلی دال های بتنی را تشکیل می دهند و غالبا در سقف طبقات با ضخامتی میان 10 تا 50 سانتی متر استفاده می شوند. از دال هایی که ضخامت کمتری دارند به عنوان سنگ فرش استفاده می کنند. در ادامه با انواع دال های بتنی آشنا خواهیم شد.

ساخت دال بتنی

دال های بتنی را یا در محل پروژه و یا به صورت پیش ساخته تهیه می کنند. جهت آماده کردن آن ها در محل پروژه از قالب هایی پر از خمیر بتن استفاده می شود. این قالب ها از جنس صفحات پلاستیکی، فولادی و یا چوب می باشند. در پروژه های مهم و پر اهمیت جهت افزایش کیفیت کار از قابل های فولادی و پلاستیکی استفاده می شود. در دال هایی چون دال های کف ساختمان که از دیوار های پی و آجر احاطه شده اند، نیازی به استفاده از قالب نمی باشد چرا که دیوار ها به عنوان کناره های سینی قالب عمل می کنند . پیش از بتن ریزی نیز، میلگرد های تقویتی را در قالب قرار داده که توسط وسایل پلاستیکی نگه داشته می شوند. به این ترتیب میلگرد ها به صورت کامل توسط بتن پوشش داده می شوند.
دال های بتنی پیش ساخته در کارخانه تولید و سپس به محل اجرای پروژه منتقل می شوند. توجه به ابعاد دقیق تکیه گاه دال در سازه جهت نصب شدن دال های پیش ساخته به صورت صحیح در جای خود بسیار مهم می باشد.

 

انواع دال بتنی از لحاظ انتقال بار

سقف دال بتنی در دو نوع زیر اجرا می شود:

1. دال بتنی یک طرفه

زمانی که نسبت دهانه بزرگ تر به دهانه کوچک تر بیشتر از دو باشد و دال بر روی دو لبه مقابل قرار گیرد، دال از نوع یک طرفه می باشد. در دال های بتنی یک طرفه انتقال بار های وارده در جهت طولی بوده و اگر تکیه گاه هایی دال را در چهار ضلع آن پشتیبانی کند، دال نیز یک طرفه خواهد بود. در هر یک از این دو حالت فقط در راستای دهانه های کوچک تر، آرماتور ها باید نصب شوند.

2. دال بتنی دو طرفه

زمانی که نسبت دهانه بزرگ تر دال نسبت به دهانه کوچک تر آن، کمتر از دو باشد و دال توسط تکیه گاه در چهار ضلع خود پشتیبانی شود، دال از نوع دو طرفه می باشد. در دال های دو طرفه آرماتور های اصلی باید در هر دو جهت اجرا شوند چرا که نیرو باید در راستای طولی و عرضی منتقل شود.

 

انواع دال بتنی

دال بتنی تخت

دال بتنی تخت به عنوان دال های بتنی توپر شناخته می شوند و عاری از هر گونه تیر در آن می باشد. در سیستم این نوع از دال، از طریق دال های تخت ستون ها به یک دیگر متصل شده اند. این نوع از دال که به صورت مستقیم به ستون وصل می شود از انواع دال دو طرفه می باشد. اجرای دال تخت آسان ار از دال با تیر ایت چرا که آرماتور بندی قالب بندی دال تخت آسان تر است. در غالب اوقات هزینه های اجرایی دال های تخت نیز از هزینه های اجرایی دال با تیر مناسب تر است. دال های تخت سبب اجرای یک طراحی بهتر می شوند چرا که انعطاف پذیری بالاتری در محل قرار دادن ستون ها دارند.

دال بتنی کوبیاکس

دال بتنی تخت کوبیاکس از نوع دال های بتنی دو طرفه می باشد و از یوبوت و دو لایه بتن مسلح در قسمت زیرین و بالایی تکشیل شده است. در سیستم این نوع از دال از گوی های توخالی به جای هسته بتن مرکزی استفاده می شود. جنس این گوی ها از پلی اتلین بازیافتی یا پلی پرولین می باشد.

دال بتنی با تیر

در سیستم این نوع از دال ها، بار های وارد شده بر دال به شکل دو طرفه به تیر های عمود بر هم منتقل شده و سپس از طریق تیر به ستون انتقال می یابد. تیر دال یکی از صلب ترین انواع سیستم سقفی بوده که علاوه بر اجرای دال بتنی، تیر های اصلی نیز در چهار طرف اجرا شده و سبب کلاف شدن سازه و ایجاد عملکرد صلب تر آن می شود.

دال بتنی مجوف یوبوت

این نوع از دال تشکیل شده از دو لایه بتن مسلح در بالا و پایین بوده که فاصله میان آن ها با بلوک توخالی یوبوت که از جنس پلی پروپیلن است، پر می شود. در حقیقت بلوک های توخالی به عنوان جایگزین بتن غیر سازه ای در وسط سقف می باشند.

دال بتنی مشبک

افزایش دهانه دال سبب افزایش ضخامت آن نیز می شود که در نتیجه سبب افزایش وزن سقف نیز خواهد شد. برای کاهش وزن و همچنین صرفه جویی در مصرف بتن، از جایگزین کردن دال های بتنی تخت ضخیم استفاده می شود. به طوری که این دال های تخت ضخیم در وسط دهانه با یک دال نازک با برآمدگی هایی در دو جهت عمود بر هم قرار می گیرند. از قالب های جعبه ای شکل جهت اجرای این نوع از سقف استفاده می شود. سقف وافل نمونه ای از دال بتنی مشبک محسوب می شود.

دال بتنی قارچی یا کتیبه ای

در برخی مواقع ضخامت دال تخت را در اطراف ستون ها به صورت پله ای افزایش می دهند که به آن کتیبه گفته می شود. چرا که این کتیبه را هم به شکل مخروطی تا ستون ادامه می دهند و به آن سرستون می گویند. این نوع از سیستم سقفی را با نام دال بتنی قارچی یا کتیبه ای می شناسند. از این نوع دال ها جهت کف هایی با بار های سنگین مثل انبارها، ساختمان های صنعتی، پارکینگ های طبقاتی و سایر دهانه های بزرگ استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: پیمانکار سقف وافل