23
آوریل

انواع قالب بندی در اجرای فونداسیون

یکی از اجزای ضروری و مهم هر سازه را فوندانسیون یا پی ساختمان تشکیل می دهد که وظیفه ی تحمل فشار ناشی از ستون ها و انتقال نیروی آن ها به زمین را بر عهده دارد. پی سازی هر بنا با توجه به سازه و محل اجرا متفاوت بوده تا استحکام و مقاومت سازه تامین گردد. اولین مرحله ساخت یک بنا فونداسیون می باشد که در اجرای این مرحله باید تمامی استاندارد های لازم توجه کرد. در ادامه با قالب بندی فونداسیون و انواع قالب های پی ریزی آشنا خواهیم شد.

قالب بندی فونداسیون

در قالب بندی فونداسیون از قالب های چوبی، فلزی و آجری استفاده می شود. هر کدام از این قالب ها دارای ویژگی های مخصوص خود می باشند. در سیستم قالب بندی، از پنل های مختلفی جهت قالب گذاری استفاده می شود که با توجه به نوع سازه و نقشه اجرایی در اشکال گوناگون ایجاد می شوند. جهت پی سازی ساختمان باید خطوط آکس بندی شده و محل قرارگیری قالب پس از گودبرداری باید در روی زمین مشخص شود تا امکان اجرای فونداسیون ایجاد گردد.

انواع قالب های پی ریزی

جهت پی ریزی بنا از 9 نوع قالب بندی استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشد :

قالب فلزی

قالب فلزی نسبت به سایر قالب ها از استحکام بیشتری برخوردار بوده و سطح شاقولی مناسب تری دارد. این نوع از قالب امروزه رایج ترین نوع قالب های پی ریزی ساختمان ها می باشند چرا که امکان حمل آسان ها وجود داشته و در هر نوع سیستم اجرایی نیز به کار می روند. از مزایای دیگر قالب های فلزی می توان به سهولت اتصال، سرعت اجرای بالا، قابلیت استفاده مجدد و بهره بری بالا اشاره کرد. قالب های فلزی بهترین گزینه برای پروژه هایی می باشند ابعاد آن متنوع بوده و سطوح آن ها کم اما حجم کار بالا می باشد. قیمت اولیه قالب فلزی گران می باشد اما طول عمر بالای آن ها امکان استفاده از آن ها را تا سال ها ایجاد کرده است. جهت جلوگیری از اثرات نامطلوب آب و هوایی بر این قالب ها باید آن ها را عایق بندی نمود.

قالب ستون

ستون یکی از مهم ترین بخش های یک سازه بوده و اجرای آن خصوصا در زمان بروز زلزله از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. این قالب ها از دو جز اساسی جدار قالب ( پنل فلزی ) و کلاف ( قید ) تشکیل شده اند.

قالب آجری

قالب آجری در اطراف پی مورد استفاده قرار می گیرد و پس از گیرایش بتن در محل مورد نظر باقی می ماند و در حقیقت به عنوان قالب دائمی در نظر گرفته می شود. جهت جلوگیری از مکیده شدن آب بتن توسط آجر باید یک لایه ورق نایلونی قبل از بتن ریزی بر روی دیوار نصب شود. در غیر این صورت آجرها را باید به صورت کامل آب پاشی کرد. فراموش نکنید آب در هنگام آب پاشی نباید درون قالب ها جمع شود. نقشه بردار آکس های سازه و قالب را مشخص کرده و جهت جلوگیری از کوچک ترین اشتباه، باید گوشه آکس ها و قالب ها را میخ گذاری کرد. سپس مرز قالب ها را نیز که با ریسمان مشخص شده اند رنگ آمیزی نمود.

قالب فلزی بتن

قالب های فلزی بتن یکی از بهترین انواع قالب بندی در اجرای فونداسیون ها می باشند زیرا از استحکام بیشتری در مقایسه با سایر قالب ها برخوردارند. در پروژه هایی که عمق پی بسیار زیاد است از این نوع قالب ها استفاده می شود.

قالب چوبی

قالب چوبی از جنس چوب بوده و بتن ریزی آن ها به دقت زیادی نیاز دارد. این قالب ها در مقابل قالب های فلزی وزن کم تری دارند اما مقاومت آن ها در برابر رطوبت چندان بالا نمی باشد. از مزایای قالب های چوبی می توان به سهولت در اجرا و اتصالات، ضریب حرارتی پایین و وزن سبک اشاره کرد. البته امکان استفاده از این نوع قالب بیش از 10 بار وجود ندارد.

قالب لغزنده

در سیستم قالب لغزنده، قالب در فواصل زمانی منظم و با حرکت مقطعی به سمت جلو یا در جهت بالا حرکن می کند. سطح این قالب در با بتون در تماس بوده و از آن جدا نمی شود. بتن لغزنده بر روی بتن لیز می خورد.

قالب بتنی

توجه به استحکام قالب ها و همچنین مهاربندی صحیح آن ها در قالب های بتنی بسیار با اهمیت می باشد. از پشت بند های طولی و عرضی جهت افزایش استفامت داربست ها استفاده می شود. به دلیل نحوه قرار گیری این نوع قالب از خارج شدن بتن جلوگیری می شود. هنگام اجرای قالب های بتنی قالب ها باید خنک باشند در غیر این صورت از کیفیت بتن کاسته شده و رنگ آن نیز تغییر می کند.

قالب وافل

سقف وافل یکی از سازه های مدرن بوده و قالب وافل نیز نمونه ای از قالب های سقفی می باشد. قالب های واقل ظاهر مشبک مانند داشته و از همین رو سبب پوشاندن قسمت زیادی از سقف می شوند. قالب وافل هیچگونه آسیبی به تجهزیات ساختمانی وارد نمی کند. از مزایای این نوع از قالب می توان به ایجاد ایمنی در برابر زلزله، مقاومت در برابر آتش سوزی، عایق بودن در برابر صوت و گرما، حذف انواع بلوک و تیرچه و کاهش هزینه های آرماتوربندی و قالب بندی اشاره کرد.

قالب یوبوت

از قالب های یوبوت برای ایجاد حفره درون دال های بتنی استفاده می شود. به این ترتیب بتن ناکارآمد حذف شده و دال نیز سبک تر خواهد شد. قالب های یوبوت به صورت کلی شامل قالب یوبوت تک، یوبوت دوبل، قالب یوبوت بادی و قالب یوبوت پلی استایرن می باشند.