04
آگوست

سازه کششی چیست ؟

سازه کششی چیست ؟

 

سازه های کششی از جمله سازه هایی می باشند که فرصت های زیادی را برای معماران و سازندگان در سرتاسر جهان ایجاد کرده اند به طوری که با استفاده از آن ها، امکان ایجاد فضاهای کاربردی تر و مملو از انرژی به وجود آمده است. به طور کلی سازه کششی به پارچه های نازکی گفته می شود که با استفاده از یک ستون نگه داشته شده است. در این نوع از سازه ها تحمل تمام یا قسمتی از بار بر دوش  پوسته یا همان پارچه بوده و با استفاده از دکل یا همان قوس ثابت نگه داشته می شود. در ادامه با این نوع از سازه و ویژگی های آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

سازه کششی

به دلیل ویژگی هایی که سازه کششی در مقایسه با سایر سازه ها دارد، انتخاب آن را در اولویت قرار می دهد. از جمله این ویژگی ها می توان به سبک بودن، نمای مناسب آن جهت استفاده در فضای باز، نوردهی آن به فضای داخلی سازه و روشن بودن فضای داخلی، پایین بودن هزینه نصب نسبت به سایر سازه ها و …  اشاره کرد.

با پیشرفت تکنولوژی، سازه های کششی نیز تغییر کرده و سبب ایجاد مصالحی با دوام و با کیفیت شده است. متریال هاس استفاده شده در این نوع از سازه باید بتوانند در برابر آتش از خود مقاومت کرده و از انتشار حریق جلوگیری نمایند. همچنین در سازه های کششی امکان تنظیم شرایط محیطی داخلی سازه ها با استفاده از متریال مناسب وجود دارد. برای مثال در مناطق سردسیر و یا فصل های سرد سال می توان با استفاده از یک عایق حرارتی، فضای داخلی سازه را گرم نگه داشت و در مناطق گرم یا فصل های گرم سال نیز از یک لایه مناسب جهت جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل سازه استفاده کرد. اجرای سازه های کششی می بایست زیر نظر مهندسان ناظر و با استفاده از محاسبات فنی و مهندسی باشد.

از کاربرد های سازه کششی می توان به پرپایی آن ها در فضای باز به عنوان سالن های نمایشی، نمایشگاه، سیرک و … اشاره کرد. سازه های کششی بر اساس نوع کاربردی که دارند به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. از جمله می توان به استفاده از آن ها در برپایی چادر برای آمفی تئاترها در فضای باز، ورودی ها، پارکینگ ها، اجزای سازه های موقت، پارکینگ و آلاچیق ها اشاره کرد.

 

رویه های تشکیل دهنده سازه کششی

سازه کششی دارای سه رویه تکشیل دهنده به نام های سطح زین اسبی، خیمه و آرک می باشد. در اجرای برخی از سازه های کششی از ترکیب هر سه مدل استفاده می شود و نمونه ای بسیار جذاب از منظر معماری را به وجود می آورد. البته فراموش نشود طراحی اینگونه سازه ها باید متناسب با فضا باشد.

سطح زین اسبی

در این قسمت بار وارد شده از طریق گوشه ها انتقال پیدا می کنند و دو گوشه از آن به سمت پایین و دو گوشه آن به سمت بالا می باشد.

سطح خیمه

ساختار سطح خیمه به گونه ای است که در سطح پارچه با ایجاد انحنا، نیرو ها به دو سمت سازه انتقال می یابند.

سطح آرک

ساختار این نوع سازه به شکلی است که سطح آن با زین اسب مشابه بوده و از همین رو در سقف های سنتی طاق ضربی کاربرد دارد.

 

ویژگی های سازه کششی

  • امکان اشتعال پایین
  • مقاومت در برابر اشعه های مضر خورشید
  • مقاومت جنس سازه در شرایط مختلف آب و هوایی
  • انتقال بار از طریق پوسته یا پارچه

 

مزایای سازه های کششی

  • بهره بردن از نور طبیعی زیبا و پراکنده
  • تنوع در انتخاب پارچه
  • زیبایی طراحی منحنی شکل
  • قابلیت پوشش فواصل طولانی
  • ماندگاری طولانی و پایدار
  • صرفه جویی اقتصادی
  • وزن کم
  • نیاز به حداقل تعمیر و نگهداری

 

همانطور که گفتیم در برپایی سازه های کششی، اجرای نکات مهندسی بسیار با اهمیت می باشد چرا که رعایت این نکات از بروز هر گونه خطرات احتمالی جلوگیری به عمل می آورد.